Diari digital d'Andorra Bondia

L'opinió de...

imatge de Carles Perea

Carles Perea

Educador social i psicopedagog

 

 

Anglès i ‘peer tutoring’ a la presó




Mai és tard per aprendre. En els propòsits d’any nou sempre apareix el d’aprendre anglès o bé perfeccionar-lo. I és que tenir les eines i les habilitats comunicatives de la llengua de Shakespeare s’han convertit, del tot, en una necessitat i en un element quasibé imprescindible en la nostra societat. Entre els molts beneficis que podem remarcar un d’important és que parlar dos o més idiomes alenteix el risc de patir Alzheimer, tal com ho confirmen els estudis del University College. I és que no només hem de cuidar el cos, sinó també la ment.

L’aprenentatge d’una llengua estrangera ajuda a prendre millors decisions i d’una forma més ràpida. I també estant privat de llibertat. Aprendre anglès a la presó és sinònim de capacitar les persones privades de llibertat. Promocionar i facilitar la seva reinserció laboral passa per la millora de les seves habilitats comunicatives. I també les de llengua anglesa. Una segona (o tercera) llengua, per tant, pot ajudar a simplificar les petites grans decisions de la vida, ja que arribem a estar més oberts de ment i a prendre riscos. També millora l’autoconfiança i, aquesta, la motivació per a realitzar nous projectes i autosuperar-se. Aquestes estratègies caldrà posar-les en pràctica un cop arribi l’esperada llibertat. Però una persona amb mancances sociolingüístiques tindrà molts més inconvenients per trobar feina.

Les classes d’anglès van molt més enllà. Aquestes permeten reforçar els vincles socials entre els assistents. I que aquestes puguin donar els seus fruits la resta de la setmana en els diferents espais i moments. Un nou idioma ajuda a entendre i comprendre altres persones. Veure el món amb altres ulls. Examinar el nostre propi comportament i comparar-lo amb el d’altres cultures fa que et preguntis si el pensament i les accions que fas són realment el millor. Fent-te més tolerant i obert cap als altres.

I és que la interacció amb els altres és un factor clau en el seu aprenentatge. A més de la que tenen amb el professor, l’ajuda individual entre ells ha convertit l’aprenentatge en un treball cooperatiu del tot enriquidor amb un objectiu comú, conegut i compartit. L’aprenentatge entre iguals (peer tutoring) agafa embranzida al centre penitenciari de la Comella. Les parelles surten de forma esporàdica on no només l’alumne tutoritzat aprèn. També ho fa l’alumne que desenvolupa el rol de tutor, ja que ensenyar és la millor manera d’aprendre. Aquesta, molt recomanada per experts en educació de la Unesco, ja que ha resultat ser una de les pràctiques educatives més efectives. Un projecte que parteix del voluntariat que fomenta l’atenció a la diversitat pot acabar culminant amb la certificació lingüística per part de la Universitat de Cambridge a una vintena de persones privades de llibertat. Aquests darrers mesos hem estat treballant de valent per fer-ho possible.

Un projecte que és capaç que puguin donar-se suport en l’aprenentatge i que treu profit de les diferències de nivell entre ells, tot eliminant barreres. I és que la diferència que a alguns molesta, d’altres en traiem molt de profit!

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic