Diari digital d'Andorra Bondia

L'opinió de...

imatge de Josep Maria Missé

Josep Maria Missé

Soci de Giraffe Strategy

 

 

‘Big data’ i esport




Fruit del procés de diversificació econòmica engegat l’any 2016 va néixer el clúster d’esports, impulsat pel Govern d’Andorra a través d’Actua. El clúster tenia com a principal objectiu afavorir el reconeixement d’Andorra com a destinació de referència en el món dels esports, ja fos perquè esportistes professionals fixessin la seva residència al nostre país, o perquè empreses del sector hi desenvolupessin la seva activitat. Una inversió que ha donat resultats tangibles al llarg d’aquests anys.
Així, avui és fàcil reconèixer que hem esdevingut una ubicació referent per a molts esportistes de primer nivell, entre els quals destaquen principalment els ciclistes i els pilots de motociclisme. El desenvolupament del sector també ha donat peu que apareguin diverses empreses de nova creació que operen en diferents àmbits del sector dels esports. Per exemple en la venda al detall i l’organització d’esdeveniments esportius. Sense oblidar les sinergies amb el sector turístic.  
L’obertura econòmica i la creació d’un marc fiscal homologable i competitiu han contribuït al creixement de les activitats relacionades amb l’esport, però no hauria estat suficient sense altres actius. La bona qualitat de vida i la possibilitat de realitzar entrenaments en alçada són clau a l’hora de diferenciar l’oferta andorrana respecte d’altres regions. No hem d’oblidar tampoc el gran nombre d’equipaments esportius que podem trobar en un radi relativament petit.  
 Aquesta estratègia exitosa deixarà de ser-ho ben aviat si no som capaços de millorar-la. Les amenaces són creixents i cada cop trobem més regions amb una oferta similar a la nostra. Estem obligats a treballar i fer evolucionar la nostra proposta si no volem perdre l’interès dels esportistes i de les empreses. Per fer-ho de forma exitosa hem de saber identificar aquells aspectes que els esportistes i les empreses valoraran en un futur. Des del meu punt de vista hi haurà un element que serà determinant els pròxims anys: les big data. 
 Les big data ja estan revolucionant l’esport i ho faran molt més els pròxims anys, tant en l’àmbit de la planificació estratègica de les entitats esportives, com en la millora de rendiment dels esportistes. A tall d’exemple, recentment hem pogut llegir com el Manchester City ha utilitzat aquest tipus d’eina per negociar la renovació del seu jugador franquícia, Kevin de Bruyne. L’estudi científic de les dades els ha permès estimar el rendiment que tindrà el jugador els pròxims anys, i l’impacte  en els ingressos del club. I el treball no acaba aquí, fins i tot han mesurat com afectaria els seus ingressos i resultats esportius si el jugador acabés signant per un equip rival.
Un altre bon exemple és la jugadora de bàdminton Carolina Marín, campiona olímpica i pionera en l’ús de les dades per millorar el seu rendiment esportiu. Dedica bona part dels seus entrenaments a recollir informació dels seus moviments, d’aquesta forma aconsegueix entendre i corregir aspectes tècnics del seu joc. També utilitza algoritmes d’intel·ligència artificial per estudiar el comportament de les jugadores rivals i desenvolupar una capacitat de predicció que li permet anticipar com afrontaran les seves rivals determinades situacions durant els partits.  
No en tinguem cap dubte, en els propers anys no s’entendrà l’esport sense l’anàlisi avançada de les dades. Treballar amb algoritmes d’intel·ligència artificial i recollir grans quantitats de dades serà una pauta habitual de tots els esportistes, això implicarà que els equipaments esportius hauran d’estar adaptats a les noves demandes. Serà habitual veure pistes de bàsquet o tennis, per posar dos exemples, equipades amb càmeres que a la vegada que enregistren les imatges, les processen per modelitzar el que està succeint en milions de dades. Els sensors també formaran part en la rutina diària dels atletes.   
Esport i innovació cada cop aniran més de la mà. Una realitat que pot esdevenir una gran oportunitat per Andorra. Fa uns anys, en una primera fase, es va apostar per potenciar diferents segments d’activitat per separat i ara, en una segona fase, hem de saber explotar la col·laboració entre ells. Andorra continuarà essent una destinació reconeguda  per esportistes i empreses del món de l’esport en la mesura que atregui empreses de desenvolupament tecnològic i anàlisi de dades vinculades a l’esport. Si creuem els actius que ja tenim la nostra oferta serà més diferencial.  Així, per exemple, totes les decisions d’inversió en equipaments esportius ja haurien d’incorporar aquestes necessitats del sector.
Tenim tots els elements necessaris, ara només cal explotar-los amb visió global.  

 

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic