Diari digital d'Andorra Bondia

L'opinió de...

imatge de Tribuna

Tribuna

 

 

BPA, ¿un complot sense ajuda andorrana?

Autor: Eusebi Nomen (Exconseller general)


Avui la majoria dels habitants d’Andorra estan convençuts que BPA ha estat víctima d’un complot, d’una conspiració, d’unes coaccions, d’una revenja, d’un espoli o de qualsevol combinació d’aquests elements. Però la gran pregunta és si algú es pot creure que aquest complot contra BPA el van fer quatre funcionaris d’un país estranger des de fora d’Andorra o si van gaudir de cooperació andorrana.

Per donar resposta a aquesta important pregunta cal considerar que tot indicaria que les estructures de compensacions vinculades a suposades activitats de blanqueig i que la fuita inicial d’informació dels suposats comptes de la família Pujol no estarien a BPA sinó en una altra entitat bancària que estaria protegida pel nucli dur de DA. És a dir que el fiasco BPA podria ser el resultat d’un complot en què necessàriament haurien participat persones poderoses des de dins d’Andorra amb un total menysteniment de la nostra sobirania i dels interessos d’Estat i actuant pel que serien interessos personals. És una qüestió a la qual haurà de donar respostes la instrucció judicial que s’ha iniciat, i em permeto comentar dos fets que podrien ser rellevants.

1. Sobre l’origen de la fuita de les dades dels comptes de la família Pujol. La setmana passada, un diari del país que fins ara ha mostrat un suport incondicional a les actuacions del Govern en el cas BPA, ens va sorprendre amb la publicació d’un article titulat Un informe confirma la coacció a BPA, i va acompanyar la notícia amb un document que, suposadament, va ser escrit pel comissari espanyol José Manuel Villarejo el dia 1 de juliol del 2014. Aquest document mostra la famosa captura de pantalla. La premsa ha considerat que aquesta suposada fotografia correspondria a la pantalla d’un ordinador de BPA a què hauria accedit un funcionari espanyol amb l’ajuda d’un executiu de BPA. El document publicat la setmana passada evidencia que la informació continguda en la famosa captura de pantalla no es pot correspondre amb la informació que estaria a BPA, sinó que es correspondria amb la informació que estaria en el banc que va enviar els diners a BPA. Efectivament, en la captura de pantalla de l’informe Villarejo, les dades estan disposades en quatre columnes. La primera correspon a la “Fe­cha”, la segona columna correspon al concepte d’“Ordenante”, la tercera columna correspon al concepte de “Destino” i la quarta, al concepte d’“Importe”.

Si el comandante Villarejo va obtenir una informació segons la qual Marta Ferrusola seria l’ordenante d’una transferència amb destino a un compte de BPA, és evident que, inicialment, el comandante Villarejo va obtenir aquesta informació del banc en el qual Marta Ferrusola hauria tingut el compte des del qual va ordenar una transferència a BPA. És a dir que la informació sortiria del banc en el qual la família Pujol hauria tingut els diners abans de transferir-los a BPA. Esdevé evident que qui va donar aquesta informació a la policia espanyola va aconseguir dirigir la seva atenció contra BPA. ¿Era aquesta la seva intenció? ¿Desviar l’atenció de les autoritats espanyoles contra BPA perquè actuessin contra la seva filial espanyola i no actuessin contra les filials espanyoles d’altres bancs andorrans en els quals els Pujol van tenir comptes?

Una altra cosa és que, seguidament, algun funcionari espanyol pressionés BPA per confirmar i ampliar les dades dels diners dels Pujol. Però esdevé evident que la famosa captura de pantalla inicial conté informació que no hauria sortit de BPA sinó del banc des del qual es van ordenar les transferències a BPA.

2. Sobre les estructures d’operacions de compensació. Atès que els dotze expedients que s’han obert contra empleats de BPA se suporten fonamentalment en suposades operacions de compensació, sense que s’hagi demostrat que el diner compensat sigui diner del crim organitzat i que no sigui simplement diner B fiscal, cal remarcar que, abans del cas BPA, la nostra justícia ha tractat nombrosos casos en els quals hi havia operacions de compensació i que mai les havia considerades delictives. De fet, cal destacar un dossier que la nostra justícia manté tapat sota una llarguíssima instrucció o, diguem-ho clar, es podria denominar com un bany de calaix.

Em refereixo al famós cas Valora. Permeti’m recordar una rellevant conclusió de l’informe del dia 3 de desembre del 2010 signat pel perit judicial Philippe Riu. És a dir per l’expert internacional nomenat per la justícia andorrana. Permeti’m recordar que a l’informe oficial del perit judicial hi consta que hi havia un fort triangle d’operacions entre Fibanc, Valora i Andbanc i que els estudis fets sobre Andbanc van permetre posar en evidència un seguit d’anomalies, entre les quals destaco el misteriós compte 777: “El compte client 777 no existeix i no s’ha trobat cap document relatiu, mentre que a Andbanc han estat revelats moviments (ingressos o retirades). De fet es tracta d’una caixa forta per on transiten els moviments de diner líquid...” La conclusió del perit judicial és demolidora: “El compte client 777 correspon a una caixa forta a Fibanc a Espanya, en la qual es diposita diner líquid.” És a dir que, segons el perit judicial, en els anys de major activitat política de la família Pujol, el triangle Fibanc-Valora-Andbanc tindria una estructura de compensacions o d’operacions de caixa perfectament establerta que funcionaria mitjançant entrades i sortides de diner efectiu en una caixa forta de Fibanc a Barcelona. Una veritable estructura de compensacions que podria acollir diner provinent de la suposada xarxa de corrupció política, però resulta que seria una qüestió que la nostra justícia coneix des del 2010 i que fins ara no ha considerat delictiva ni ha considerat que necessités encausar a ningú per aquests fets. Una posició ben diferent de la que estem veient en el cas BPA.

Per si a algú encara li queda algun dubte, permeti’m destacar una altra conclusió aclaparadora del perit judicial en relació al cas Fibanc-Valora-Andbanc: “Les normes en matèria de lluita contra el blanqueig i de lluita contra el terrorisme no eren respectades en absolut.” El cas segueix al calaix. Mentre la justícia tenia la informació sobre aquestes estructures, mentre els Estats Units van enviar una nota verbal a Andorra en què avisaven que s’havien d’aturar les operacions descontrolades d’efectiu, mentre la família Pujol i els seus suposats moviments de diner provinents de la suposada corrupció eren la prioritat número u de Madrid, resulta que qui s’ha emportat el cop de martell ha estat BPA.

Com diu Toni Martí, ens hem de creure que cap autoritat andorrana no en sabia res i, mentre passen aquests disbarats, els consellers generals, callats i gaudint de més vacances d’estiu que els infants de primària.

Compartir via

Comentaris: 10

Comentaris

Respecte al punt 1. No creu, Sr Nomen que aixó que la seva intel.ligencia ha descobert sobre el document de transferències ho podía veure qualsevol? Crec que tots sabem llegir un extracte bancàri, i més encara, gent que es dedica a perseguir el crim financer. L'unic que evidencia el document és que BPA va aceptar els diners d'un client que un altre banc estaba acomiadant
Respecte al punt 2. No entraré en si a Valora es feien les coses bé o malament. El que passa és que no he pogut llegir enlloc que aquestes su posades operacions de blanqueig de Valora fossin de diner provinent d'activitats delictive. Ni de Russos, ni de Xinesos ni de Venezolans L'únic que ha posat pel mig una suposada xarxa de corrupción política ha sigut vosté.També ens aniria bé que ens il.luminés sobre quina quantitat de diners va transitar pel compte 777. Potser llavors podriem fer comparacions.

Bravo senyor NOMEN .

Una pregunta: cada banc compta amb el suport d'un grup polític parlamentari? i si és així; quina és la pressió que exerceixen al imposar una llei o una altra a la ciutadania?

En un altre noticia del dia el Martí i Cia. intenten fer una llei per tapar totes les dades de BPA durant 40 anys. No tenen en compte que a les noves eleccions guanyaran el partits que prometin anular aquesta llei de manca de transparència. La gent de DA es creuen que la ciutadania andorrana ho traga tot.

Moltes gràcies per participar amb els vostres comentaris que enriqueixen el debat. En relació a la pregunta sobre els suports que la banca pot tenir dins dels grups polítics, el lobbisme existeix a tot arreu i és legítim que cadascú defensi els seus interessos. El problema és quan en lloc de lobbisme es passa al control real del poder de decisió i veritables disbarats es maquillen amb discursos precuinats per especialistes de la manipulació. I el pitjor és quan la oposició no te capacitat per reaccionar degut als condicionants que siguin.
En relació a les preguntes i comentaris de JM SEGURA, en primer lloc celebro que comparteixi la conclusió que és una evidència que les dades de l’informe Villarejo provindrien del banc on estaven els diners dels Pujol abans de ser transferits a BPA i que conseqüentment la filtració inicial la va fer algú de fóra de BPA. Com que ningú ho havia dit fins ara, simplement he considerat que era hora de posar-ho sobre la taula.
En segon lloc sobre la seva pregunta dels imports que van passar pel compte 777, tot indica que ningú ho ha investigat. En aquest tipus d’estructura típica de moviments de blanqueig consistents en una caixa forta en la que circula el diner sense deixar rastre, poden circular grans quantitats de diner sense que quedi registrat. Diner que desprès es podia traduir en transferències fetes des de Andbanc, per exemple, en favor de la persona que es vulgui a arreu del món i en la que figurés Valora com a remitent dels fons. En aquest sentit, cal destacar que a l’informe del Sr. Riu constata que es van fer importants transferències de diners seguint aquest esquema. A l’informe del Sr. Riu també consta que en moment de la fallida de Valora, el compte 777 presentava un saldo de 48.902.80 Euros i que aquests diners haurien d’estar a la caixa forta de Fibanc però que no els ha pogut localitzar. Per tant, si un import de quasi cinquanta mil euros eren les escorrialles que van quedar al final sense que ningú els hi donés importància, imaginis el que ha pogut passar per a aquest compte...

Perdoni que em faci pesat, Sr Nomen. Però suposem, i nomès suposem, que soc mestre d'escola. I suposem que avui m'he llevat de mala llet. Tinc sis hores de clase amb uns marrecs impertinents i em fot de mala llet. Avui castigaré algú i em quedaré descansat. A la clase s'estan portant més o menys bé. Però a l'hora del pati el Pepet vè i em diu que el Joanet està pintant les parets de l'escola amb graffitis. Jo l'enxampo i l'expulso dos dies.
De qui és la culpa? Qui és el veritable culpable? Jo, que tenia ganes de castigar? El Pepet, que s'ha "xivat"? O el Joanet, que és qui ha estat embrutant les parets?

Resposta: La culpa és del mestre, o sigui vostè. Ni el Pepet ni el Joanet tenen cap culpa de que fessin la seva feina de banquers de paradís fiscal. O sigui, els graffiti eran pintures legals al país.

Moltes gràcies @JM SEGURA per la seva resposta que obre un interessant debat. Estarem tots d’acord que el mestre que vostè descriu seria un mal mestre que actuaria segons el seu estat d’ànim en lloc d’allò que seria millor per a l’educació dels alumnes. Deixant estar aquesta qüestió prèvia, cla remarcar que el cas BPA no es correspon amb l’exemple que vostè menciona en que hi ha un innocent Pepet que es xiva i un Joanet dolent que embruta les parets. Resulta que el cas seria el d’un Pepet que ha estat embrutant les parets de l’escola des de fa dies, que sap que li caurà una garrotada; que en Pepet és molt amic i mig parent del vigilant de l’escola que farà el que calgui per tapar-li els pecats; que el Pepet transfereix les pintures a en Joanet i es xiva al director de l’escola que qui pinta és el Joanet. El Director de l’escola emet una nota de càstig contra el Joanet i el vigilant l’executa amb una severitat desproporcionada contra el Joanet.

A tu per parlar sense embuts.Totalment d'acord el "lobbisme existeix a tot arreu" i també amb " el control real del poder de decisió".
Creus que estem en aquesta situació actualment?

@EL DL, permete'm que deixi oberta la resposta a la teva pregunta i que cadascú pensi lliurament. Encara que no em puc està de dir que tot apunta que el poder a Andorra no està el en poble sobirà...

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte