Bus més barat, menys cotxes?
Amb la posada en marxa de les noves línies de transport públic el 2019 i l’abaratiment de l’abonament mensual des de començaments de mes no deixo de sentir el mantra que són accions que ajudaran a guanyar usuaris. Ho dubto. Gràcies a bons amics que se submergeixen a la xarxa i troben notícies i estudis d’arreu, he pogut veure més d’un exemple de proves pilot de transport públic gratuït que han arribat a la mateixa conclusió: la gratuïtat no és el factor clau per guanyar usuaris i treure vehicles de les carreteres. I tot em fa pensar que per molt més econòmic que sigui el bitllet de bus, aquest no es convertirà en una alternativa real al cotxe. Els experts ho tenen clar: el transport públic ha de ser útil, eficaç, puntual i fiable. I això vol dir tenir horaris que vagin des de primeríssima hora del matí fins a la mitjanit. Aquí no complim. Molts treballadors del comerç que tanquen portes a les 21 hores no estan a temps d’agafar el darrer bus de les 21.30. De veritat algú ha pensat en els usuaris quan s’han dissenyat les noves línies i freqüències? Com pot ser que en un país de menys de 80.000 habitants i de 468 quilòmetres quadrats no tinguem una xarxa de transport públic que sigui envejable? Abaratir pot ser un primer pas, però ens queda molt camí a fer si realment volem veure carrers amb molts menys cotxes. Per cert, quants membres del Govern o consellers generals (de la majoria i l’oposició) fan els seus desplaçaments diaris en bus? La resposta a aquesta pregunta segurament ens permet entendre per què el disseny de les línies, els horaris i les freqüències de pas del transport públic no s’ajusten a allò que la majoria de ciutadans necessita.