Diari digital d'Andorra Bondia

L'opinió de...

imatge de Meritxell Prat

Meritxell Prat

Periodista

 

 

Bus més barat, menys cotxes?




Amb la posada en marxa de les noves línies de transport públic el 2019 i l’abaratiment de l’abonament mensual des de començaments de mes no deixo de sentir el mantra que són accions que ajudaran a guanyar usuaris. Ho dubto. Gràcies a bons amics que se submergeixen a la xarxa i troben notícies i estudis d’arreu, he pogut veure més d’un exemple de proves pilot de transport públic gratuït que han arribat a la mateixa conclusió: la gratuïtat no és el factor clau per guanyar usuaris i treure vehicles de les carreteres. I tot em fa pensar que per molt més econòmic que sigui el bitllet de bus, aquest no es convertirà en una alternativa real al cotxe. Els experts ho tenen clar: el transport públic ha de ser útil, eficaç, puntual i fiable. I això vol dir tenir horaris que vagin des de primeríssima hora del matí fins a la mitjanit. Aquí no complim. Molts treballadors del comerç que tanquen portes a les 21 hores no estan a temps d’agafar el darrer bus de les 21.30. De veritat algú ha pensat en els usuaris quan s’han dissenyat les noves línies i freqüències? Com pot ser que en un país de menys de 80.000 habitants i de 468 quilòmetres quadrats no tinguem una xarxa de transport públic que sigui envejable? Abaratir pot ser un primer pas, però ens queda molt camí a fer si realment volem veure carrers amb molts menys cotxes. Per cert, quants membres del Govern o consellers generals (de la majoria i l’oposició) fan els seus desplaçaments diaris en bus? La resposta a aquesta pregunta segurament ens permet entendre per què el disseny de les línies, els horaris i les freqüències de pas del transport públic no s’ajusten a allò que la majoria de ciutadans necessita.

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic