Diari digital d'Andorra Bondia

L'opinió de...

imatge de Joan Carles Arpín

Joan Carles Arpín

Geògraf

 

 

Ciutats per a les persones

Ciutats per a les persones




Ara fa prop d’un mes i mig, una representació del Comú d’Andorra la Vella, encapçalada per la cònsol major i acompanyada de dos consellers relacionats amb temes de mobilitat, va viatjar fins a la ciutat gallega de Pontevedra. Però no són els únics que han anat a la capital de las Rias Baixas a la recerca d’idees. L’alcalde, Miguel Anxo Fernández Lores, va rebre a principis d’any fins a tres sol·licituds més procedents d’altres tants municipis, com la del regidor de Grenoble.

L’objectiu d’aquestes visites, conèixer al detall el procés a través del qual una ciutat de mida mitjana ha passat d’estar concebuda per als vehicles de motor a atorgar una clara preferència a les persones. La major part del centre urbà és per a vianants i està completament adaptat per afavorir la mobilitat de la gent: carrets de nadons, cadires de rodes i bicicletes poden travessar la ciutat sense obstacles ni perill. El trànsit i l’estacionament s’han reduït i alentit per sota dels 30 km/h. Tota la zona monumental està tancada al trànsit, excepte serveis i residents, fet que permet passejar sense por que t’atropellin.

Com que per aquestes contrades encara hi ha molt desconeixement sobre el que està passant a la “Boa Vila”, només cal esmentar una petita mostra dels premis internacionals que ha rebut per adonar-nos de la seva encertada política de mobilitat, i de gestió urbana per extensió. Al novembre de 2014 li va ser concedit el guardó mundial ONU-Hàbitat, lliurat a Dubai (Emirats Àrabs Units), que la reconeix com una de les ciutats europees més còmodes per viure, especialment en matèria de qualitat urbana, mobilitat i accessibilitat. El 2015 li va ser concedit pel mateix motiu el premi d’excel·lència urbana del Center for Active Design a la ciutat de Nova York i el premi Ciutat de Mobilitat Intel·ligent Euro-Xina 2015 lliurat a Hong Kong, així que alguna cosa deuen estar fent bé.

I a Andorra?, en quina situació estem a dia d’avui? Doncs, utilitzant un terme geogràfic, podem dir que estem als antípodes del model de la ciutat gallega. Qui hagi seguit la premsa del país els darrers dies pot fer-se’n una bona idea. Som un dels països del món amb més vehicles per habitant i les matriculacions no paren de créixer. A més, s’assenyalen com una bona dada econòmica que pot significar la sortida de la crisi, el cotxe és el nostre tòtem particular. La violència viària està a l’ordre del dia amb incidents com atropellaments, maniobres perilloses, augmenten les infraccions per excés de velocitat, i si s’eliminen places d’aparcament o s’encareix el preu d’aquestes, sembla pitjor càstig que deixar sense wi-fi un adolescent.

Així doncs, si sembla del tot adequat beure de la font més pura i cristal·lina, té sentit si vols calmar la set i no només mullar-te la cara. Si es vol apostar per un model sostenible s’ha de fer amb totes les conseqüències, no es pot jugar a dues cartes per intentar satisfer a tothom, ja que ningú ho estaria. Jo animo que el Comú sigui valent i aposti definitivament per una ciutat sostenible, segura, amable amb les persones i restrictiva amb l’abús del vehicle privat que actualment es dona. Ha de ser una aposta de futur de la qual, tard o d’hora, tots estarem agraïts.

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte