Diari digital d'Andorra Bondia

L'opinió de...

imatge de ABaena

Aurora Baena

Historiadora de l'Art

 

 

Cossos




En aquest període de l’any és quan resulta més pertinent parlar dels cossos. L’estiu és l’estació en què esdevenen protagonistes: els braços, les esquenes, les cuixes queden alliberats del vel de la indumentària i llueixen ocupant un escenari públic que la resta del temps els és negat per raons òbvies. L’exposició al sol, al vent i a les mirades ens fa prendre més consciència del propi cos.
Darrerament he llegit una interessant reflexió entorn de la diferència entre tenir un cos o ser un cos. Si partim de la base que som un cos entenem que tot el que succeeix en el nostre pla més físic té una traducció i un impacte directe en el que som. Tenir un cos, per contra, comporta que el cos i el que jo soc són dues coses separades, independents una de l’altra, i que el cos és posseït per la ment. Dir que tinc un cos és com dir que tinc una eina.
La perspectiva poètica de tenir un cos com a eina de relació amb el món pot resultar captivadora, un instrument que em serveix per acariciar, per moure’m,  per reproduir-me... Malauradament no corren bons temps per a la poesia i la lògica que s’imposa és la del mercat. En aquest discurs de mercantilització és on el fet de tenir un cos i no ser-ne un comporta un risc: posar-lo en venda. Els mercats no distingeixen entre productes i viure el cos com a eina ens fa vulnerables a les seves xarxes. El mercat no es demana per qüestions de caràcter ètic entorn de temes com la prostitució o la gestació subrogada. El cos simplement és entès com a eina de mercat.
No resulta gens fàcil definir una postura clara sobre la prostitució o els ventres de lloguer. És difícil saber si cal posar límits a la gestió del propi cos i retallar així les llibertats de l’individu. Es corre el risc de caure en situacions com la que patim les dones andorranes, amb cossos gestionats per l’Estat i l’Església. El que sí que és clar és que la majoria de les persones que es veuen abocades a vendre’s el cos no ho fan des de la llibertat sinó des de la precarietat econòmica i social. No els resulta d’allò més significatiu que la gran part de les mares de lloguer siguin de països amb greus necessitats econòmiques? Dubtes i més dubtes sorgeixen en un debat complex.
Diverses veus es pronuncien separant els discursos de la prostitució i el lloguer de ventres, però finalment el denominador comú i el motor d’ambdós és la comercialització dels cossos com a instruments que responen als desitjos (insisteixo, desitjos i no drets!) de les persones compradores.
Pensar que l’altre és un cos en lloc de tenir-lo potser contribuiria a aturar la bèstia mercantil que no hi entén res de persones.

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte