Diari digital d'Andorra Bondia

L'opinió de...

imatge de Josep Maria Missé

Josep Maria Missé

Soci de Giraffe Strategy

 

 

Creixement




S’acosten temps de canvi en l’àmbit de la gestió de les empreses. Els darrers anys ha estat relativament senzill captar capital per invertir en nous projectes. El preu del diner hi ha ajudat i el 2021 va ser un dels anys on les empreses han captat més capital. L’excés de diner ha provocat que moltes empreses se centrin únicament a fer créixer els seus projectes, en alguns casos de forma artificial, per seguir captant inversió. No deixa de sorprendre’m, ja que moltes inversions s’acaben materialitzant sense tenir en compte els indicadors més bàsics. S’acaba imposant la idea que una empresa que no creix no és bona per invertir. I això ha provocat que moltes empreses deixin de prestar atenció a paràmetres tan importants  com els beneficis empresarials. Oblidem que si no hi ha beneficis només es pot recuperar la inversió venent la participació. 
A mitjans d’estiu Netflix presentava els resultats empresarials del segon trimestre de l’any. La premsa especialitzada destacava per sobre de tot la davallada de prop d’un milió de subscriptors del servei d’streaming. A priori podia  semblar una mala notícia i, de fet, el mercat així la va percebre i castigar. Però més enllà del titular, la mateixa notícia també constatava que havien crescut els beneficis. Un creixement impulsat bàsicament per l’increment del preu del servei i la reducció de costos. L’empresa ara és més eficient. Tot plegat fa pensar que els gestors ja van anticipar i gestionar una caiguda dels subscriptors. Curiosament el mercat va ser més sensible al decrement de clients que a l’augment de beneficis. S’està convertint en una tendència habitual obviar si l’empresa guanya o perd diners. L’objectiu és transmetre que no es para de créixer, i en el cas dels serveis d’streaming s’aconsegueix únicament si augmenten els usuaris. A més subscriptors més valor donarà el mercat a l’empresa independentment dels resultats obtinguts.
Davant d’aquesta realitat, moltes empreses dediquen tots els seus esforços a desenvolupar estratègies de creixement i deixen de banda altres aspectes importants en la gestió de les empreses. No hi ha temps per pensar en la qualitat, la seguretat dels productes o, senzillament, en la millora de l’experiència d’usuari. I encara menys per pensar en paràmetres financers com el nivell d’endeutament. Malauradament treballar d’aquesta forma acostuma a tenir conseqüències i les acaben pagant els clients. Fa uns dies una font interna de Twitter explicava que l’empresa té importants forats de seguretat. Ha prioritzat el creixement en nombre d’usuaris i no s’ha centrat a garantir la seguretat de la plataforma i de les dades dels seus usuaris. Un altre exemple  és l’empresa HBO MAX, on l’esperada estrena de La Casa del Dragon va col·lapsar la plataforma. L’estrena va tenir una audiència de 10 milions d’espectadors i molts no van poder gaudir-la perquè l’empresa no havia dimensionat correctament els seus equips. 
Gestionar una empresa requereix posar el focus en diferents àrees, no únicament en el creixement. I, com deia, és una realitat que no afecta únicament les grans empreses, en tenim mostres a bona part de les start-ups. L’entorn no ajuda, avui és pràcticament impossible assolir una ronda d’inversió si el projecte no aconsegueix transmetre la idea que pot créixer. I m’atreviria a dir que, en el cas de les start-ups, difícilment un inversor posarà diners en un projecte que no creixi de forma exponencial a curt termini.
Les start-ups que enfoquin el creixement únicament des de la perspectiva dels usuaris que consumeixen els seus serveis o productes s’estan equivocant. Hi ha moltes formes de transmetre que el projecte està en creixement, i el principal paràmetre sempre haurien de ser els ingressos. Una start-up es troba en creixement si els seus ingressos creixen trimestre darrere trimestre, és així de senzill. I tots els emprenedors ho haurien d’incorporar en les seves estratègies els pròxims mesos. En segona instància, s’han de separar molt bé quins ingressos provenen de nous clients i quins de clients recurrents. I finalment, superats els primers mesos de funcionament, s’ha d’incorporar el benefici empresarial com a mesura de creixement de l’empresa. 
Els pròxims mesos hi haurà menys diners per invertir en empreses i projectes, i davant d’aquesta perspectiva els inversors seran molt més selectius. Davant d’aquesta nova realitat totes les empreses que hagin realitzat una gestió integral dels seus negocis seran les que més probabilitats tindran de seguir creixent.

 

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte