La cultura a Andorra es troba en un moment de vibració alta. Les propostes artístiques que es produeixen al nostre país gaudeixen d’un context que afavoreix quantitat, qualitat i varietat. El vincle que tenim amb el nostre patrimoni i amb els nostres museus i monuments és cada vegada més orgànic. La relació que mantenim amb la diversitat cultural amb què convivim és més distesa del que ho havia estat mai. 

El canvi més important, perquè és paradigmàtic i suposa un impacte estructural, és que aquells que treballem per a la creació al nostre país (entitats públiques i privades, teixit creatiu, i professionals i empreses que proveeixen els béns i serveis que fan possible la creació, l’execució i la difusió de la cultura) tenim la voluntat de fer-ho de manera més professional, estructurada i ambiciosa i, per tant, volem generar i accedir a noves oportunitats. 

Volem, per exemple, consolidar la cultura com a eix vertebrador del nostre turisme, i que la indústria audiovisual trobi el seu encaix en el nostre territori perquè també formi part de l’economia del país mentre mostra la nostra millor cara arreu del món. Al seu torn, com recullen el Llibre blanc i el Pla estratègic de la cultura, molts dels nostres creadors i intèrprets, tècnics i tècniques, empresaris i empresàries del sector de la creació volen professionalitzar-se, és a dir, viure exclusivament de fer cultura; i també internacionalitzar-se, és a dir, ampliar el volum de negoci exportant el seu talent i els seus productes i serveis culturals. Tot això és, de fet, part del que ens cal per construir la indústria cultural andorrana. Una indústria sostenible i ajustada a les dimensions del país, i operativa, eficient i rendible. Per assolir aquests objectius ens cal, però, accedir a nous recursos. En aquest context, un Acord d’Associació amb la Unió Europea (UE) pot ser la clau de volta per a la generació de noves oportunitats.

La UE té una política cultural molt activa i dona suport a múltiples programes destinats a promoure la cultura, la creació i la diversitat cultural. Tres exemples: el programa Europa Creativa finança projectes de cooperació i innovació en el sector cultural i creatiu, incloent-hi arts escèniques, música, cinema, patrimoni cultural, l’audiovisual, i la indústria creativa en general. Per la seva banda, el Marc europeu d’actuació sobre el patrimoni cultural ha establert una xarxa de llocs i monuments patrimonials que inclou localitzacions d’importància històrica, artística i cultural arreu del continent. Integrar-se en aquesta xarxa dona accés a suport tècnic i financer per preservar, restaurar i difondre el patrimoni cultural propi. Finalment, cada any, la UE nomena una o dues ciutats com a Capital Europea de la Cultura. Això permet que aquestes ciutats, a través de finançament i assistència tècnica, presentin un programa cultural divers i atractiu durant tot l’any. Les capitalitats han contribuït significativament al desenvolupament cultural i turístic de moltes ciutats europees. 

Per tant, els beneficis de participar en els programes culturals de la Unió Europea són diversos: finançament per a projectes culturals, que ajuda els i les artistes i les empreses a dur a terme els seus projectes de manera sostenible i rendible; oportunitats per a la capacitació i l’intercanvi de millors pràctiques, el que permet als professionals de la cultura millorar les seves habilitats i mantenir-se al dia de les innovacions en el seu camp de treball; accés a xarxes que permeten connectar-se amb altres professionals de la cultura de tot Europa, generant així oportunitats per a la col·laboració i augmentant la seva visibilitat. Això es tradueix en l’obertura de nous mercats, que propicien oportunitats laborals i de negoci, i, així, creixement i expansió per als i les agents del sector cultural.

Sembla innegable, doncs, que accedir als avantatges que ofereixen els programes europeus centrats en la cultura, a través d’un Acord d’Associació, pot ser la plataforma definitiva per al desenvolupament i el creixement de tots aquells i aquelles que volen treballar i viure de i per a la cultura del país. No aprofitar-la no només ens dificultaria aquesta tasca, també perdríem un impuls definitiu per establir les bases de la indústria cultural del país.