Diari digital d'Andorra Bondia

L'opinió de...

imatge de Oliver Vergés

Oliver Vergés

Doctor en Història

 

 

De moment aneu-hi vosaltres, en bici




És evident que cal lluitar contra el canvi climàtic de manera decidida, i també és evident que el Principat pateix una situació de saturació en la mobilitat, però també és obvi que ni es pot començar la casa per la teulada ni els estats poden passar la pilota a la ciutadania sense haver fet els deures. Aquesta és a la conclusió a què arribo quan veig la nova campanya que ens insta a anar amb bicicleta amb la màxima de “més bicis, menys cotxes i menys contaminació”, com si això fos la solució a tots els problemes.
Resulta que tenim un problema de capacitat de les infraestructures de trànsit rodat i un problema afegit d’aparcament a la vall central que dificulta enormement la mobilitat. En comptes d’assumir una possible mala planificació, o d’acceptar que el model estava a punt d’arribar a la saturació i que calia buscar alternatives amb temps, és millor traslladar el problema al ciutadà dient-li que la culpa és seva per desplaçar-se en vehicle propi i no anar en bici o en transport públic. Això ja ho hem vist en llocs com Barcelona, ciutat que condemna la mobilitat en vehicle particular però que per contra ni frena l’arribada massiva de creuers molt contaminants ni tampoc ofereix solucions suficients en relació amb l’oferta de transport públic. I no penalitza, tampoc, la sortida massiva de barcelonins de l’àrea metropolitana amb vehicle particular els caps de setmana. En resum, hipocresia ecofriendly. 
Dir que hem d’anar en bici com a solució, em sembla que és començar la casa per la teulada per diverses raons. La primera i més evident és que Andorra no està preparada per afavorir ni el vianant ni el ciclista. Certament s’han fet algunes millores pel que  fa a l’espai de la calçada destinat a les bicicletes en els darrers temps, però es tracta d’una aposta pensada per al cicloturista, aquell que practica el ciclisme a les principals artèries del país i als ports de muntanya. En cap cas s’han planificat carrils bici segregats del trànsit (més segurs, per tant) que permetin desplaçar-se als principals punts del país, sobretot a les parròquies centrals. Ni carrils segregats per a bicis o mobilitat elèctrica, ni aparcaments per a bicicletes, espais de recàrrega... Res.
D’altra banda, cal recordar que no som Holanda, i que de trams plans en tenim ben pocs. Imaginar-se a algú de Canillo, la Cortinada o el Tarter anant a treballar al centre del país en bici és d’allò més agosarat. I fins i tot de la Massana, Encamp o Sant Julià. A l’hivern el pobre desgraciat baixaria de la bici amb signes greus d’hipotèrmia, i a l’estiu hauria de ser atès de deshidratació. I les opcions elèctriques, fins a segons a on, són realment complicades. Paral·lelament, penso que si s’han de prendre mesures contra el canvi climàtic cercant una mobilitat més sostenible cal ser honest. No es pot dir a la ciutadania que vagin en bici per contaminar menys i, alhora, voler un aeroport i un heliport, a més del desdoblament de l’RN-22 per fer arribar més vehicles. Tot plegat ben contradictori...
Quan parlem de mobilitat sostenible hem de buscar alternatives viables i realistes, i sobretot democràtiques. El vehicle elèctric només el poden assumir algunes butxaques, i penalitzar els cotxes més contaminants per tal que el canviem és una mesura ecopija que no pensa en les economies de tota la ciutadania. El transport públic, d’altra banda, és evident que necessita un replantejament global per ser més ràpid i eficaç, i arribar a més llocs i amb més freqüència. Els busos sovint passen per les vies principals de cada parròquia, però molta gent té una parada de bus a una distància que, amb el temps que destina a arribar a la parada, ja ha fet el trajecte complet en cotxe de casa fins al lloc on vol arribar.
La tasca de l’Administració ha de ser buscar solucions reals i efectives als problemes, no fer  campanyes buides que ja de bon principi hom veu que no tenen sentit en el context actual. Per tant, de moment, aneu-hi vosaltres, en bici.

 

Comentaris: 3

Comentaris

Li dono tota la raó!

Tota la raó! Afegint que per a la gran majoria d'ofertes de treball demanen vehicle propi.. ja és hora d'apostar per un transport públic de qualitat!

Normalment no combrego amb cap dels seus escrits, però en el d'avui li dic: Chapeau!

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic