Que les biblioteques han de ser centres al servei de la comunitat és un principi assumit per tots els professionals. La seva evolució ha estat fruit de nombrosos anys d’experiència i treball amb la ciutadania, analitzant quins serveis eren els més adients en cada moment. D’aquesta manera, vàrem passar del paper a la revolució de les TIC, les quals van suposar un pas endavant innovador i trencador als nostres centres, donant accés lliure a Internet, oferint el préstec de documents electrònics, i fins i tot, dels dispositius necessaris per garantir-ne la lectura.

Actualment, algunes biblioteques fan un pas més enllà i exploren un terreny que, tot i que pot sobtar, és totalment coherent amb la seva vocació de servei públic: el préstec de bicicletes i patinets elèctrics. Per què si les biblioteques han estat sempre un espai d’inclusió i democratització del coneixement i durant anys han lluitat per reduir la bretxa digital, no podrien contribuir a promoure el transport sostenible i assequible, i facilitar així la mobilitat dels que tenen més dificultats? En un moment en què tots ens preocupem per moure’ns de forma més sostenible i saludable, aquesta mena d’iniciatives contribueixen a millorar el dia a dia de les persones, reduint la contaminació i afavorint uns hàbits de vida més sans.

Tot i que trobem nombrosos exemples als nostres països veïns, crec que és de justícia poètica posar en valor l’experiència dels nostres amics nord-americans, atès que acostumen a rebre per tot arreu a bona part dels meus articles. Avui, però,  els farem servir com a exemple de bones pràctiques.

Així doncs, ens traslladem a Sacramento (Califòrnia), un Estat força innovador en matèria de serveis bibliotecaris, que ha decidit incloure al seu catàleg el préstec de bicicletes i tricicles elèctrics. Durant un període màxim d’una setmana, qualsevol adult pot disposar gratuïtament d’aquest mitjà de transport, equipat fins i tot amb cistelles de càrrega per facilitar-ne l’ús en tasques tan quotidianes com fer la compra al supermercat.

Per evitar possibles furts o desperfectes als vehicles, és obligatori que els usuaris presentin un document d’identitat vàlid emès pel Govern, que serà verificat en línia i, posteriorment, de manera presencial al taulell d’atenció de la seva biblioteca. A més, caldrà aportar un comprovant de domicili. També és requisit que els usuaris estiguin al dia de les seves obligacions amb la biblioteca: han d’haver retornat tots els documents endarrerits i pagat les sancions pendents. Un sistema efectiu, i perquè no dir-ho força enginyós, per incentivar el compliment de les normes entre els usuaris més morosos. 

Val a dir que, lluny de fer competència deslleial als comerços de bicicletes, un dels objectius potser menys altruista, és apropar aquests vehicles als seus potencials compradors, oferint-los l’oportunitat de provar-los abans de fer una inversió important.