Diari digital d'Andorra Bondia

L'opinió de...

imatge de Carine Montaner

Carine Montaner

Andorra Endavant

 

 

Educació per a una societat sana




Començaré per una frase d’Aristòtil: “Educar la ment sense educar el cor, no és educar en absolut.”

L’objectiu de tot ésser humà és ser feliç, viure en harmonia amb el seu entorn. Aquesta és la missió de vida que tothom té i, per tant, és important incloure aquest concepte a les aules. De fet, hauria de ser l’eix vertebrador del món educatiu.

Caldria treballar a l’aula totes les claus per desenvolupar la intel·ligència emocional, així com aplicar totes les eines que ens ofereixen els resultats dels diferents estudis de les neurociències. Aquest canvi a les aules dels centres educatius permetria aconseguir que els nens i les nenes des de ben petits adquirissin les habilitats emocionals, actituds positives, hàbits saludables tant a escala psicològica com física, des de la infància. La clau per aconseguir una societat sana, lluitadora, amb ciutadans més feliços és formar infants feliços amb personalitat forta, flexible, empatia, capacitat de resiliència i d’adaptació als canvis.

Avui en dia les neurociències han evolucionat molt i ens han demostrat l’efecte que té la postura corporal i l’activitat física sobre el cervell i la bioquímica del cos, pel que fa a l’estimulació de la producció d’hormones del benestar. Els experts en aquesta matèria també han destacat l’impacte que té la pràctica de l’esport sobre la prevenció de les malalties cròniques.

Les neurociències no només ens donen aquestes eines, sinó que ens demostren com la gratitud, l’empatia, fer coses pels altres, la gestió correcta de les emocions i la resiliència, definida com la capacitat que tenim les persones per afrontar i sortir enfortits de les adversitats que ens presenta la vida, condueixen a la felicitat.

Així mateix, les neurociències afirmen que el cervell necessita emocionar-se per aprendre, que l’error productiu , el fet de “provar de fer coses” equivocar-se i rectificar l’error, és essencial per al desenvolupament del cervell. L’error productiu, segons els neurocientífics, permet generar noves connexions neuronals, una nova arquitectura neuronal molt útil per desenvolupar un nou aprenentatge, per adquirir una nova competència, per reforçar talents i per progressar. Tots els centres de prestigi arreu del món han integrat aquesta idea a les aules.

L’errada més gran que comet la nostra societat és creure que la clau d’una bona pedagogia rau a evitar l’error. La pedagogia de l’èxit adopta un posicionament negatiu davant l’error, amb unes conseqüències sancionadores. La “pedagogia de l’error”, per la seva banda, valora el que ja s’ha aconseguit i analitza, a través de l’error, el que falta per millorar. Des d’un esperit constructiu, l’error és un desajustament entre allò que s’espera i allò que s’obté.

La pedagogia de l’error està en la línia de l’aprenentatge de la vida, on l’error és un element inseparable d’aquesta. No és possible no equivocar-se en el procés d’aprenentatge, moltes persones conegudes a escala mundial, que han tingut grans èxits professionals, han passat per molts fracassos abans de ser exitosos. La tenacitat i l’error productiu són dues de les claus per créixer com a persona.

Per tant, per respondre als nous reptes de futur, cal afegir al món educatiu la psicopedagogia basada en l’error productiu, la pràctica de l’esport diari a primera hora del matí i el treball de les claus de la felicitat que he exposat anteriorment.

Aquestes noves metodologies serien un antídot contra el problema de disciplina a l’aula, el fracàs i l’assetjament escolar, la depressió infantil, les patologies i els problemes psicològics, l’ansietat o les angoixes. També esdevindrien una via per augmentar la satisfacció amb la vida, una ajuda per aprendre millor i practicar el pensament positiu i creatiu.

Tenim tot el coneixement de les neurociències al nostre abast per millorar el sistema educatiu. Ara, cal actuar.

Compartir via

Comentaris: 1

Comentaris

Crec que la idea és bona però podríem anar més enllà i estendre el concepte a tothom. Als adults inclosos.

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte