Un ciutadà telefona a la Inspecció Tècnica de Vehicles (ITV Serveis) per demanar dia i hora per tal que el seu vehicle passi la revisió anual per poder circular de forma correcta. La recepcionista li demana la matrícula del vehicle i ella mateixa comprova amb aquesta dada la marca i el model del cotxe i li dona cita. El ciutadà es presenta el dia i a l'hora estipulada, lliura a la recepció la carta groga, el resguard de l'assegurança en vigor i després de fer una comprovació sobre algunes dades personals, com ara el domicili i el número de telèfon, abona el cost del servei, que és de 25,55 euros.
El ciutadà es posa a la cua i quan li toca el torn, el seu cotxe és introduït al recinte de proves per part d'un operari. En finalitzar l’anàlisi de l’estat del vehicle, se li comunica que té un defecte greu i que disposa de 8 dies hàbils o 15 naturals per fer les correccions escaients i que pot tornar sense haver de demanar cita prèvia. El ciutadà es posa en contacte amb el seu mecànic, aquest li soluciona el problema i torna un altre dia a les instal·lacions d’ITV Serveis abans que acabi el període estipulat de dies, per no haver de pagar novament pel servei.
La recepcionista pren nota que el ciutadà torna perquè comprovin que la reparació està feta, li demana la matrícula i li diu que es posi a la cua. Fins aquí, res d'anormal. És el procediment habitual. Després de 45 minuts, el ciutadà veu com un operari es dirigeix cap al seu vehicle amb un ordinador portàtil a la mà i li explica el motiu pel qual està allà. L'operari li respon: "Sí, ja ho sé. Em surt a la tableta".
En aquell moment, el ciutadà nota com de cop s’activen dins del seu cos les hormones del comportament, com ara la testosterona i el cortisol, entre d’altres, però una veueta interior allotjada al seu cervell li diu: "Tranquil. Fes el que et diuen". Finalment, l'operari col·loca a la part superior dreta –vist des de la perspectiva del conductor– de l’interior del vidre frontal, l'etiqueta que acredita que el vehicle pot circular amb normalitat un any més. El ciutadà marxa i durant una estona i els dies posteriors fa una sèrie de reflexions.
La primera és que és força evident que una societat moderna com l'andorrana ha de tenir un organisme que vetlli i certifiqui el correcte estat dels vehicles que circulen per les nostres i d'altres carreteres. La segona és que, sense entrar a valorar d'altres aspectes del funcionament del servei que es presta a ITV Serveis, el ciutadà es pregunta si no és possible establir un sistema de cribratge que permeti que els vehicles que hi van per segon cop, perquè en la primera revisió se'ls ha detectat un defecte, puguin ser atesos de forma immediata i no esperar tanta estona.
I la tercera reflexió és que, sabent que en termes generals ITV Serveis no gaudeix d'una gran popularitat entre l'opinió pública del nostre país, per què els seus responsables no apliquen mesures com la que humilment proposa aquest ciutadà? No crec que organitzativament sigui tan complicat i ajudaria molt en la millora de la qualitat del servei prestat i la percepció del mateix per part dels usuaris.
PD: Aquest article no té l’esperit de criticar ITV Serveis, sinó esdevenir una defensa dels propietaris de vehicles obligats per llei a passar per Aixovall almenys un cop l'any.