Diari digital d'Andorra Bondia

L'opinió de...

imatge de Tribuna

Tribuna

 

 

El valor pedagògic de la sensibilització envers el soroll

Autor: Centre Andorra Sostenible


Aquest dimecres, 27 d’abril, se celebra un any més el Dia internacional de la sensibilització envers el soroll. Aquesta iniciativa, promoguda pel Center for Hearing and Communication i que se celebra el darrer dimecres del mes d’abril, té per objectiu educar la ciutadania sobre els impactes negatius del soroll en l’audició i la salut.

Dintre del programa pedagògic del Centre Andorra Sostenible, la sensibilització sobre el soroll ha estat un dels temes que hem incorporat més recentment. De fet, fa escassament tres cursos escolars que portem a terme activitats sobre aquesta qüestió. Així, si el 2014 vam posar en marxa els tallers amb educador Sr. Soroll i Sr. So amb els més petits (de 3 a 8 anys) i El soroll que ens envolta amb els alumnes més grans (de 8 a 16 anys), l’any passat vam incorporar el recurs educatiu del semàfor acústic, un giny que es presta a totes les escoles i entitats que ho vulguin i que actua com un sonòmetre que mesura i avisa quan hi ha nivells acústics elevats en espais interiors (al menjador de l’escola, als passadissos, etc.).

No obstant això, tot i ser recursos educatius relativament nous, aquests tallers i aquest element en préstec ja són de les activitats més demanades de l’oferta pedagògica del Centre. L’any passat, per exemple, van passar pels tallers més de 1.000 alumnes en una quarantena de sessions i gairebé 2.000 alumnes més van poder experimentar amb el semàfor acústic.

El soroll és una qüestió que preocupa en l’àmbit escolar, ja que afecta el procés d’aprenentatge dels alumnes, però també la convivència i la salubritat dels centres escolars; un ambient sorollós suportat durant moltes hores al dia provoca efectes evidents en la salut (manca d’atenció i concentració, mals de cap, irritabilitat, alteracions del son i, per descomptat, pèrdua de la capacitat auditiva). En els tallers, doncs, s’explica què és el so, què és el soroll, per què el soroll és important en la nostra vida quotidiana (ens alerta de perills!), però per què l’excés de soroll és negatiu, i quines són les principals fonts de soroll en el nostre dia a dia. Però són els mateixos alumnes els qui arriben a la conclusió que no és bo que l’atmosfera de l’escola estigui contaminada acústicament (sí, no oblidem que és un altre tipus de contaminació, encara que no sigui química). I són també ells mateixos els qui raonen les accions que poden portar a terme per fer que les hores que passen a l’escola siguin més saludables. Són idees que treballen aspectes de convivència, com ara fer silenci quan toca o mantenir una comunicació més fluida i menys estrident, però que també tenen a veure amb descontaminar acústicament el centre, per exemple apagant els aparells electrònics de les aules quan no es fan servir o moderant-ne el volum quan funcionen.

Aquesta reflexió en l’àmbit escolar és un punt de partida molt bo per a la sensibilització en la resta d’àmbits quotidians, és a dir, el soroll que ens envolta o que es produeix a casa, però també al carrer, a la feina o a l’aire lliure. Així, igual que els alumnes a l’escola, tots els ciutadans i ciutadanes tenim dues gran maneres de vetllar per una quotidianitat menys contaminada acústicament. Primer de tot, amb una actitud personal més cívica i sensible, reduint les fonts de soroll, però alhora fent un bon ús dels ítems que en produeixen, principalment els tecnològics com ara els aparells electrònics i, sobretot, els vehicles, una de les principals causes de soroll ambiental.

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte