Diari digital d'Andorra Bondia

L'opinió de...

imatge de Paula Rodó

Paula Rodó

Matemàtica

 

 

El yin dels mercats




Determinar si una acció està sobrevalorada o infravalorada es pot fer mitjançant dos enfocaments: l’enfocament fonamental i l’enfocament tècnic. De la mateixa manera que el yin no és res sense el yang, l’anàlisi fonamental necessita l’anàlisi tècnica i viceversa.
L’anàlisi fonamental consisteix a recopilar tota la informació que hi ha al darrere d’un preu de cotització, és a dir, tota la informació que fa referència a l’empresa o projecte que recolza l’instrument financer. Si estem parlant d’una determinada empresa que té accions en circulació, fer una anàlisi fonamental seria calcular mètriques a partir dels seus estats comptables, polítiques de gestió, relacions amb els proveïdors, clients i empreses, emissions de deute, perspectives de creixement de l’empresa i del sector, etc. L’objectiu d’aquest enfocament és quantificar tota la informació per tal d’assignar una puntuació a una empresa. D’aquesta manera, es podrà repetir la mateixa anàlisi per un conjunt d’empreses i així determinar quina és la millor empresa per invertir donades les nostres preferències. La pregunta que defineix l’anàlisi fonamental és: en quina empresa/projecte invertir? La traducció a idioma cunyat seria “on hauria de posar els diners per fer-me ric?”.
Els grans desavantatges de l’anàlisi fonamental són l’obtenció de dades, el temps i la qualitat de les conclusions. Obtenir les dades comptables de les empreses que cotitzen a borsa no és molt difícil, ja que les publiquen a les seves pàgines webs. La dificultat resideix en quantificar la informació qualitativa. Tot aquest procés implica una inversió de temps important tant en l’aprenentatge com en l’elaboració de l’anàlisi. Inclús els gestors professionals dediquen llargues hores fent aquesta anàlisi. Tanmateix, la utilitat de l’anàlisi depèn de la qualitat de les conclusions que podem extreure. Si no tenim suficients coneixements extraurem conclusions que ens portaran a inversions errònies. A tota aquesta tasca se li afegeix la complexitat de l’evolució de les empreses al llarg del temps, fent que les puntuacions fonamentals assignades a principis d’any puguin ser diferents després de la publicació de resultats del tercer trimestre.
A tot això, existeix algun remei a aquest patiment transversal? Donat que l’inici de l’anàlisi fonamental és purament centralització i sintetització de dades, moltes de les tasques que ocupen grans quantitats de temps es poden automatitzar i invertir el temps a analitzar i extreure conclusions. Per exemple, es pot programar un robot que “llegeixi” la premsa i classifiqui les notícies segons si són propenses a fer que pugi o baixi el preu. Els informes de resultats tediosos de diverses companyies es poden convertir en tan sols unes pàgines amb la informació rellevant totalment personalitzada. També, es pot determinar quins són els valors borsaris que més han aparegut en les últimes hores a les xarxes socials. Aquesta anàlisi s’anomena anàlisi sentimental, ja que reflecteix el sentiment que tenen els inversors respecte del mercat. Tenir en compte aquesta informació ens pot ajudar a anticipar-nos als moviments del volum i, en conseqüència, als moviments del preu.

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic