Tot sembla indicar que estem assistint a una nova onada d’oposició a l’heliport de la Caubella. Les fotos i vídeos de l’espectacular tallada del bosc de Pal que surten a les xarxes socials fan evident el postureig del Govern en el tema de la desforestació. Per enèsima vegada ministres i Espot diuen una cosa a les cimeres mundials i quan tornen a casa fan tot el contrari.
El secretari d’Estat de Transició energètica, Transports i Mobilitat ha volgut entrar al debat de les xarxes amb arguments d’una pobresa esgarrifosa; el senyor David Forné postejava a X: “És important garantir el servei d’emergències en infraestructura pública per quan hem d’anar a Sant Pau per exemple, tots ho podem requerir, i retirar els vols de la Massana per seguretat” (13 de febrer).
Els francesos solen evitar expressions i mots forts en els seus debats. En lloc de dir “ens prenen per imbècils” o “ofenen la intel·ligència”, utilitzen expressions més dolces, com “Il ne faut pas prendre les enfants du bon dieu pour des canards sauvages!” La gent de DA –companys de viatge– prenen des de fa anys els ciutadans per ànecs salvatges. La piulada o post del senyor David Forné n’és un exemple més.
Cal tallar boscos per “garantir el servei d’emergències”? Ben segur que no. Tenim un Parc de Bombers Central que ostenta a la teulada una enorme “H”. Però sigui per les companyies d’assegurances, sigui pel disseny, allí no poden aterrar helicòpters. Mai s’han assumit responsabilitats d’aquesta pífia ni que, a més a més, aquest Parc de Bombers estigui en una zona inundable. Com l’home és l’animal que ensopega dues vegades amb la mateixa pedra, el Govern de DA planteja construir l’edifici del Centre Nacional d’Emergències just al costat. L’edifici, pressupostat en uns 9 milions d’euros, tampoc tindrà helisuperfície. Perquè hauria de tenir-la? Tan fàcil com és arrasar unes quantes hectàrees de bosc!
El post del secretari d’Estat deia més: els vols s’han de retirar de la Massana “per seguretat”. Si hi ha raons de seguretat, no s’haurien de retirar també els vols d’Andorra la Vella i Escaldes-Engordany vora l’hospital? Què diran els habitants del Guinardó sobre la profusió de vols a l’heliport de Sant Pau? O el sr. secretari d’Estat de Transports va escriure el seu post sense pensar-hi gaire? O el que va pensar és que els ciutadans som menors d’edat incapaços d’analitzar la realitat?
El risc i la seguretat en qualsevol activitat s’han de tractar amb seriositat i sense demagògia. Hem trigat 30 anys, des que som sobirans, per aprovar una llei de Protecció Civil. Alguns malpensats estem convençuts que la motivació inconfessable de la llei era acontentar el sector més retrògrad de la caverna, ressuscitant el sometent. El cas és que la llei 28/2022 qualificada de Protecció Civil preveu que s’han de redactar plans especials de riscos químics o de riscos industrials però no el d’emergències aeronàutiques.
La metodologia comú dels plans comença per fer una estimació de la quantitat de població implicada en els diferents tipus d’emergència, per després definir i llistar els elements vulnerables significatius que quedin dins les zones d’afectació. A partir d’aquí s’estableixen les mesures preventives i d’actuació en cas d’accident.
L’actitud responsable, sense crear alarma, ni oposar “vida de boscos” a la “vida de persones”, hauria de ser, Sr. Forné Massoni, començar a treballar en la redacció d’un pla d’emergències aeronàutiques. L’irresponsable és tractar els ciutadans de “canards sauvages”.