Diari digital d'Andorra Bondia

L'opinió de...

imatge de Carles Perea

Carles Perea

Educador social i psicopedagog

 

 

En el Dia internacional de l’educació social




El 2 d’octubre se celebra el Dia internacional de l’educació social. Una jornada per seguir visibilitzant la professió i reivindicar el nostre espai al servei de la població amb l’objectiu de preservar el benestar de la comunitat. L’educació social neix com a disciplina universitària per canviar la realitat en què vivim. És una d’aquelles professions en què a la cassola hi has d’afegir, a més de la professionalitat, l’essència de la persona. Sigui en l’especialitat que sigui. Potser encara un xic desconeguda, agafa cada cop més força als nostres serveis públics.
Pensar en el camp dels serveis socials com l’únic lloc on podem trobar educadors i educadores socials és un error. L’atenció en el camp maternofilial que els companys i companyes desenvolupen al departament d’Afers Socials és el més visible, però no l’únic. Tampoc és el més representatiu perquè cada especialitat té tasques i competències diferents. Actualment, a més d’atenció a la infància, adolescència i a les famílies, estem treballant en l’atenció a les dones víctimes de violència de gènere i domèstica, amb la gent gran, animació sociocultural, atenció a les persones en situació de dependència, vulnerabilitat i discapacitat, en els punts i consultes joves i a d’altres ministeris com Salut, Joventut i Educació, i tocant àrees com l’atenció en menors infractors, en risc d’exclusió, drogues i trastorns de la conducta alimentària. 
Amb el desplegament de la Llei 6/2014 de serveis socials i sociosanitaris, s’ha ajudat a replantejar l’atenció social i sociosanitària del país, posant al centre les persones i als professionals. A més, també ha servit per a crear noves àrees especialitzades d’atenció psicosocial. La llei s’ha de continuar desplegant i adaptant a les necessitats del país, com la plena accessibilitat als serveis públics i socials, però també cal seguir fent pedagogia de la professió. Una de les grans novetats és la incorporació de l’educador social en l’educació formal a tots els sistemes educatius. Tot i així, cal desplegar un decret de les competències específiques dels agents socials que treballem en els diferents serveis per diferenciar-nos dels companys socials i dels psicopedagogs socials. Les funcions, atribucions i competències no són les mateixes i es poden confondre. Sovint, dins del mateix departament d’Afers Socials. 
Cal reivindicar amb ocasió del dia internacional el protagonisme de l’educació social. La nostra especialitat és igual de vàlida que qualsevol altra del camp social i no s’ha de confondre amb el treball social, la integració social, l’animació sociocultural o el monitor de lleure. Tampoc cap d’elles ha de passar per sobre nostre. Cal entendre que la complementarietat de les especialitats dóna sentit a l’atenció educativa i psicosocial dels serveis públics.
Quan parlava de celebrar el nostre dia internacional feia referència a tot allò que l’educació social dóna a tots els ciutadans del país. Moments angoixants també, no me n’amagaré, però res supera l’atenció a les persones. L’educació social consisteix a ajudar i col·laborar, i això mai no passarà de moda. Recordeu que per ensenyar o bé per reeducar fa falta saber. Però també és imprescindible saber ser. I el reforç positiu, així com el respecte cap a la nostra professió, també ens el mereixem.
Feliç jornada! 

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte