Encamp, territori de multes
Primer van ser les línies blaves, després les màquines i, finalment, les multes. Ara, fins i tot, hi ha agents dedicats només a multar. He de reconèixer que ho han fet molt bé, de manera gradual i fent poc soroll; ben bé com guineus que no esvaloten el galliner fins que tenen la seva presa agafada pel coll. Quan van pintar les línies blaves hom va creure que simplement eren per delimitar les places d’aparcament, i quan van instal·lar les màquines tothom va creure que serien decoratives.
Però no, Encamp s’ha convertit en un territori de multes i qui més qui menys ha estat víctima d’aquesta implacable directriu comunal aplicada sistemàticament pel cos d’agents de circulació i les seves forces especials: els controladors de parquímetres. I és que d’un any ençà, aparcar sense tiquet a Encamp és ja un esport de risc, quan fins ara el control era mínim o inexistent. Desconec la motivació de l’equip comunal per prendre aquesta decisió, però el cert és que la gent està una mica mosca amb el tema.
Entenc que al centre de la parròquia pugui caldre una certa rotació de vehicles per facilitar que els encampadans puguin fer les gestions i compres oportunes en els comerços, i per tant que pugui caldre una zona blava a tal efecte. Però això no hauria d’afectar tota la trama urbana, ni de bon tros, n’hi hauria ben bé prou en posar zona blava als entorns del Prat Gran i al tram de l’avinguda Joan Martí que va des del carrer de la Vena fins a l’Hotel Rosaleda, que ja és avinguda Mitterrand. En aquesta part d’Encamp és on hi ha la pràctica totalitat de comerços i una gran oferta de places d’aparcament comunal, quelcom que facilita la rotació de vehicles i l’estacionament dels residents abonats.
El que no em sembla just ni oportú és que es multi indiscriminadament fora d’aquest entorn, sobretot en àrees residencials. Dos exemples em semblen ben escaients: Vila i els Cortals. En cap dels dos llocs hi ha comerços suficients que justifiquin l’existència d’una zona blava ni les multes sistemàtiques, ni tampoc hi ha aparcaments comunals per tal que els veïns o treballadors de l’entorn puguin estacionar amb abonament com al centre. I com aquests casos també podríem citar el Pedral, el Mirador i d’altres. Per tant, no es pot justificar la mesura adduint criteri d’igualtat entre veïns, perquè els residents o treballadors a Vila i els dels Cortals no tenen els mateixos pàrquings que al centre. I si la mesura pretén ser igualitària, haurien de posar zona blava fins al capdamunt de la carretera dels Cortals, on curiosament els veïns d’algunes bordes poden aparcar a peu de carretera sense pagar. Realment igualitari, oi?
És cert que el Comú ofereix la possibilitat d’adquirir una vinyeta d’aparcament pel mòdic preu de 300 € l’any, amb la meravellosa garantia de pagar sense la seguretat de poder estacionar i òbviament només utilitzable a la zona de residència. L’abonament mensual a un pàrquing és més car, però com a mínim pagues per aparcar sí o sí, no per tenir la possibilitat de fer-ho si l’alineació dels astres és l’adequada.
A tot aquest despropòsit sancionador cal sumar algunes incongruències, algunes denunciades recentment a les xarxes socials per alguns usuaris. Al voltant de la plaça del Consell, a qualsevol hora, hi ha cotxes mal estacionats de gent que treu diners sota l’atenta mirada dels agents que no fan res per evitar-ho. Tampoc fan res per evitar estacionaments en càrrega i descàrrega, on posen un avís de multa si no retires el cotxe abans d’una hora. Però la pitjor incongruència es viu a l’aparcament de la Palanqueta, just enfront del servei de circulació, on tothom aparca sense tiquet i un servidor mai ha vist un cotxe multat. Que em perdonin però no és lògic multar en zones residencials on gairebé ningú aparca en tot el dia i després actuar de manera tan incongruent a la resta de la parròquia. Per tot plegat, convidaria a l’equip de Govern comunal a replantejar-se les coses, perquè rectificar és de savis.