Diari digital d'Andorra Bondia

L'opinió de...

imatge de andresluengo

Andrés Luengo

Periodista

 

 

Escriure en provincià




Recorda el meu amic Everest que en certa ocasió va obrir una botiga de roba. S’havia de dir American Jeans, però les autoritats del moment li van vetar el nom perquè no era català. Home de recursos, li va treure una lletra i assumpte resolt: en lloc d’American Jeans es va dir Amèrica Jeans. Curiosament, a l’Everest li fa ara especial urticària la proliferació de noms anglosaxons als nostres carrers: The Shopping Mile i tota la pesca. La veritat, a casa no ens fan més nosa que Pyrénées o McDonald’s –és a dir, cap– i no se’ns posin llepafils amb el tecnicisme que es tracta de marques. També són rètols. Però seria interessant veure la reacció d’aquells savis prohoms a qui American Jeans no els semblava prou català. Dit això, ha passat injustament desapercebut un altre (ab)ús ortotipogràfic especialment pintoresc: mirin les marques electorals que concorren a les generals. No els grinyola, la majúscula desubicada de d’Acord? I l’ocurrència de terceravia juntet i amb minúscula, llumenera del màrqueting? Es tracta d’escriure al revés de com manen la gramàtica, Pompeu Fabra i el sentit comú? És cert que el pioner a passar-se pel folre les convencions més bàsiques va ser el comú lauredià amb Naturlandia, però ves tu amb subtileses esdrúixoles a segons qui. És cert també que el caos sintàctic de Fener Boulevard s’inspira directament en el de MoraBanc i Andbank. I que Cultura pretenia que escrivíssim ARTALROC en majúscules. Total! El pitjor de tot no és que ho perpetrin els hereus d’aquells que van censurar American Jeans, i que ara s’hi miren amb lupa... al Pas. No. El pitjor és la mentalitat eminentment provinciana que tot plegat destila. Escriure no ja bé, sinó correctament!? Quina vulgaritat: deu ser de pobres.

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic