El pla estratègic d’Andorra Telecom es basa en una premissa fonamental: la necessitat de desplegar noves activitats per diversificar l’activitat de la companyia. El full de ruta va ser presentat a la comissió legislativa de política territorial del Consell General el 15 d’octubre del 2015.
El mateix Consell General va entendre, aprovant per unanimitat el 27 de novembre del 2014 la llei que convertia Andorra Telecom en societat anònima, la necessitat de dotar l’empresa d’una nova estructura que, per una banda, agilitzés la presa de decisions en un mercat tan canviant com és el de les telecomunicacions, i, per una altra, permetés obrir-se a noves activitats tant a Andorra com a l’estranger.
La reducció dels ingressos per les trucades i les dades en itinerància, fruit de les noves polítiques de la Unió Europea, significa un estímul a l’hora d’explorar noves vies de negoci i diversificar les fonts d’ingressos.
En la darrera dècada Andorra Telecom ha invertit 200 milions d’euros en la millora constant de la infraestructura de les telecomunicacions i la implantació de les noves tecnologies. Els ingressos suplementaris derivats del roaming han estat decisius per garantir la solvència financera de la companyia i un ambiciós programa de modernització tecnològica que ha tingut en el desplegament de la fibra en tot el país una de les seves grans fites.
Una eventual i dràstica caiguda dels ingressos de roaming no pot hipotecar la necessitat de continuar invertint en innovació i tecnologia ni ha de significar la renúncia als programes de responsabilitat pública que du a terme Andorra Telecom com és el desplegament de la Xarxa Eduativa Nacional d’Andorra (XENA), que garanteix la connectivitat de tots els centres educatius, o la plataforma de gestió d’emergències Tetra. És per aquesta raó que cal perseverar en la recerca de noves fonts d’ingressos.
En la compareixença davant la comissió legislativa ja es van apuntar molts dels projectes que han de permetre articular la diversificació d’Andorra Telecom. Alguns d’ells ja s’han començat a implementar, com són el servei de gestió de flotes o la creació del primer cloud de vocació nacional, comercialitzat sota la marca comercial Som Cloud, serveis ideats i desenvolupats per la companyia i que evidencien la nostra capacitat per competir amb productes innovadors en un mercat obert.
Vull però en aquest article referir-me a un dels projectes que ja ha esdevingut una realitat: la creació del Contact Center Espic. Ara fa poc més d’un any la nova empresa obria les portes a l’edifici Els Arcs de la Massana amb trenta treballadors i amb un esperançador inici d’activitat al mercat internacional. Espic és fruit de l’aliança d’Andorra Telecom amb una empresa de referència com és l’espanyola MST per a la creació d’una societat mixta per donar serveis d’atenció al client a empreses d’Andorra i a l’estranger.
I en aquests primers mesos de funcionament han passat moltes coses, i totes bones. Grans multinacionals com l’òptica Indo o la tecnològica D-Linkes es troben entre les cinc empreses internacionals que han certificat la seva confiança en Espic encarregant-li serveis d’atenció al públic. L’empresa no només dona un servei de qualitat, molt ben valorat pels seus clients, en sis llengües (català, castellà, francès, anglès, portuguès i italià), sinó que a més ha incorporat professionals de perfil tècnic per respondre a qüestions més complexes de l’àmbit informàtic.
La captació de clients internacionals s’ha vist a més reforçada per l’entrada com a client de l’operadora espanyola de telecomunicacions Másmóvil gràcies a les sinergies derivades de la participació d’Andorra Telecom en el capital d’aquesta empresa. En paral·lel, Espic ha enfortit la seva presència en el mercat andorrà, en què disposa de cinc clients més que fan confiança en els serveis d’atenció multicanal de la companyia.
Aquesta nova línia de negoci exemplifica a la perfecció la filosofia del procés de diversificació com és aprofitar la nostra experiència en atenció telefònica, altament valorada, per desenvolupar una nova activitat. I ho hem fet de la mà d’MST, una societat amb la qual col·laborem des de l’any 2007 i que disposa d’una àmplia experiència en la gestió i comercialització.
Els primers fruits de l’aposta ja s’han començat a percebre. En els primers quinze mesos d’activitat s’ha doblat la plantilla, que actualment disposa de 60 treballadors, creixement que ha fet necessària l’ampliació de les instal·lacions a una nova planta de l’edifici Els Arcs. L’increment de l’activitat en perspectiva fa preveure que la companyia necessitarà més empleats en els propers mesos per donar sortida a la demanda creixent.
I des del punt de vista dels negocis els resultats són també encoratjadors. Tancar el primer exercici amb resultats positius –una facturació de prop de 600.000 euros, beneficis de 49.000 euros– evidencia la validesa de l’aposta encetada.
La creació d’Espic no només representa una nova font de negoci, també contribueix a la generació de riquesa i la creació de llocs de treball. Espic ha de ser un dels símbols d’aquesta nova política d’Andorra Telecom, que té molt present que l’aposta per la diversificació i la internacionalització ha de revertir en el país i la seva gent.