Diari digital d'Andorra Bondia

L'opinió de...

imatge de SVela

Susanna Vela

Consellera general del Grup Parlamentari Socialdemòcrata

 

 

Igualtat de tracte en l’administració?




La Constitució, que jurem o prometem conselleres i consellers generals i ministres, estableix com un dels principis inspiradors de l’acció de l’Estat andorrà el respecte a la igualtat. Un principi que també és present al Codi de l’Administració, que diu textualment: “L’Administració ha de tractar tots els ciutadans amb igualtat, objectivitat, neutralitat i imparcialitat” (Art. 21).
El Codi de l’Administració, la Llei de contractació pública i la del pressupost, prescriuen pel que fa a la contractació pública una sèrie de procediments per a garantir el principi de no-discriminació i la igualtat de tracte, alhora que es busca l’eficiència de la despesa pública.
Bàsicament, aquests procediments giren entorn de la transparència, la publicitat, la integritat, la proporcionalitat i la millor relació qualitat-preu. Uns procediments que, encara que necessiten millorar, són coherents amb l’activitat normativa d’institucions de caràcter internacional, com l’OCDE o la llei-tipus de la Comissió pel Dret Mercantil Internacional sobre la Contractació Pública de Nacions Unides (2011).
Per tenir en compte la proporcionalitat administrativa, la llei limita les adjudicacions directes segons un barem de la quantia del contracte; en el cas dels contractes de treballs tècnics i de serveis, com és el cas dels adjudicats a l’empresa de l’exvicepresident de Liberals d’Andorra, l’article 54 de la Llei de contractació pública (9 de novembre del 2000) estableix com a procediment normal el concurs: en els contractes inferiors a 12.021 euros, la llei admet la contractació directa si no ha estat possible consultar almenys tres empreses o professionals amb capacitat per l’execució del contracte.
Segons l’edicte del 3 de juny del 2020 (BOPA 83), el preu cert del contracte Prestació de serveis per a l’assessorament en matèria d’inversió estrangera, adjudicat directament a l’empresa A2 Security Assessors, és de 21.250 euros, gairebé el doble del límit que la llei estableix per adjudicacions sense concurs.
L’òrgan contractant –el Ministeri de Presidència, Economia i Empresa– no va consultar cap professional, ni cap empresa a part de la beneficiada, potser perquè va considerar que A2 Security Assessors és l’única empresa andorrana amb el talent necessari (i suficient) per desenvolupar aquesta feina. O potser perquè el titular del ministeri –i president de Liberals d’Andorra– desconfia del talent empresarial d’altres empreses del país i dictamina que, a excepció del senyor Garcia, no hi ha “coneixement” en el teixit empresarial andorrà per assessorar el ministeri en tema d’inversió estrangera.
Sigui com sigui, el contracte adjudicat a A2 Security Assessors hauria de ser nul com diu el Codi de l’Administració per transgredir els principis de publicitat i concurrència; això independentment dels grans assoliments que hagi pogut obtenir la feina adjudicada.
El senyor Gallardo no està a casa seva; és ministre del govern d’un Estat de dret i està obligat a complir la llei, a tractar tota la ciutadania i totes les empreses amb criteris d’igualtat, i no pot negar a cap persona ni a cap empresa els avantatges atorgats a l’empresa del seu company de partit.
Acceptar com a normal aquest comportament de favoritisme és situar-se fora de la legalitat vigent al nostre país i abandonar els procediments i principis practicats arreu, la finalitat dels quals és l’ús òptim dels recursos i evitar els abusos en les adjudicacions, incomplint aspectes essencials quan es tracta de recursos públics com són l’objectivitat, l’equitat i la participació, així com la promoció de la competència i la integritat.

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte