Diari digital d'Andorra Bondia

L'opinió de...

imatge de Josep Maria Missé

Josep Maria Missé

Soci de Giraffe Strategy

 

 

Kings League




Les darreres setmanes he seguit amb interès el fenomen de la Kings League. Estem davant d’un projecte espectacular, innovador i revolucionari que esdevindrà sens dubte una referència per a molts més espectacles i esdeveniments futurs. 
La transformació digital ha impactat de ple el sector audiovisual, els darrers 15 anys els continguts han passat d’estar ordenats en una graella de programació lineal a estar disponibles en multitud de plataformes que ens permeten veure infinitat de continguts en tot moment i a qualsevol lloc. Tenim molta més oferta a la nostra disposició i els esdeveniments esportius, les plataformes de streaming i la programació de televisió tradicional competeixin entre ells per captar la nostra atenció.
Els consumidors també hem evolucionat. Ja no ens posem davant la televisió per veure el que hi ha programat aquell dia i aquella hora, sinó que anem a buscar directament allò que ens interessa. Invertim poc temps per enganxar-nos, ens hem tornat més impacients, i se’ns ha donat l’oportunitat de descartar amb un clic el que no ens interessa.  Busquem continguts molt més dinàmics, volem que en menys temps passin moltes més coses. Si en algun moment ens avorrim, o senzillament ens deixa d’interessar el que estem veient, desconnectem i passem a una altra cosa.
Més oferta de continguts i noves formes de consum. És aquí on la Kings League ha accelerat el debat sobre com han d’evolucionar els esdeveniments esportius, i en especial el futbol. No ens enganyem, si analitzem les audiències de bona part dels esports, amb l’excepció de l’esport rei, veurem que molts perden espectadors any rere any. Ho acabem simplificant sota el tòpic que el futbol ho arrasa tot, però sincerament penso que al futbol també li arribarà el moment. I no crec que aquest moment estigui tan lluny: bona part dels adolescents coneixen perfectament Ibai Llanos i The Greff però no tenen ni idea de qui és Modric o Messi.
No tinc la clau per saber cap on ha d’evolucionar el món del futbol i crec, sincerament, que ningú la té ara mateix. Els gestors del futbol, ocupats a incrementar i repartir-se nous ingressos, només tenen una recepta: més competicions i més partits. Debats com el de la superlliga tampoc ajuden. Que un Reial Madrid–Manchester City té més interès que un Getafe–Almeria és innegable, però el futbol no se salvarà per aquesta via. La Kings League ens ha provat que és possible que equips sense cap tipus d’història i amb jugadors desconeguts també tinguin la capacitat d’atreure molts espectadors. En podem aprendre moltes coses de les quals m’agradaria remarcar-ne tres. 
En primer lloc, que les competicions han de ser intenses, amb una bona dosi d’emoció i drama.  Els equips i els espectadors han de tenir la impressió en tot moment que s’estan jugant alguna cosa. Una fase regular d’11 jornades, com la de la Kings League, fa que la competició no decaigui en cap moment, al contrari del que succeeix en les competicions de llarga durada com la Lliga.
En segon lloc, les competicions s’han d’adaptar ràpidament, canviar el que no funciona o senzillament millorar el que es pugui. Quan les estructures de governança de les competicions són complexes i obsoletes és difícil innovar. Pensem en el que costa canviar qualsevol norma al futbol: anys i anys de reunions i comitès per avançar poc o no tocar res.
I, finalment, ens han ensenyat que pot haver-hi protagonistes més enllà dels jugadors. De fet, és un fenomen ben curiós, les estrelles són els creadors de continguts que presideixen els diferents equips, i han sabut trobar fórmules per involucrar-los en el joc, com és la possibilitat que tenen de llençar penals. Si ho pensem bé, molts esdeveniments esportius ja havien incorporat espectacles al seu voltant. Petits concerts o fer participar el públic en els descansos és habitual, però en el cas de la Kings League ho han portat a un altre nivell, entrellaçant la competició i l’espectable. Una experiència que hauria de servir per millorar molts esdeveniments esportius.
El debat no és si la Kings League és una alternativa al futbol. No ho és. Però això és intranscendent. La qüestió és que si el futbol no se sap adaptar als nous temps acabarà perdent seguidors. I ja disposem d’exemples d’espectacles culturals i esportius que han acabat perdent interès entre les noves generacions perquè no han sabut adaptar-se, només cal mirar la tauromàquia.

 

Compartir via

Comentaris: 6

Comentaris

Noiet és ben trist que defensis aquestes merdes amb les que fan millonades, que si futbol que si streaming que si youtubers, no tens res millor a fer en la vida real que sigui més productiu? Però productivament tangible? i no un producte més per estar enganxats a les pantalles perdent el temps? Que si el futbol està perdent seguidors, tranquil que ja han fet millonades amb l'estupidesa de la gent i en continuaran fent (negoci rodó). Els creadors de continguts, influencers i demès, no aniran al camp a cultivar el que es menjen, viuen de la gent que no té vida ni autoestima, i així anem deixant el món fet una porqueria. Que destinin part de les seves millonades a millorar alguna cosa real i desprès en parlem!

Hola @Titania,
Ni defenso ni m'agrada especialment la kings league. Senzillament li sé reconèixer els mèrits de generar continguts atractius per les noves generacions. Molts ho intenten, però ells han sabut trobar les claus per tenir audiència.

I ja que parles de la vida real, precisament l'article, com molts dels que publico parla de la digitalització i la necessitat de les empreses de transformar-se. En l'article d'avui poso enfàsis en el sector audiovisual, on les empreses tenen un repte complicat per adaptar-se a aquests nous hàbits de consum.

El teu article és un despropòsit i acabar afegint la tauromaquia (una oda al maltracte animal) ja es la cirereta del pastís. Ara vols que la tauromaquia s'actualitzi per no predre seguidors? Potser et podriem posar a tu davant del toro i segur que guanyariem espectadors...

El problema justamenté s la digitalització i l'excés de consum de pantalles sobretot pels joves, així que no puc aplaudir cap iniciativa que sigui tenir-los més hores enganxats sense fer res productiu que no sigui guanyar o predre diners. La vida real està a fora, i les noves generacions se l'estan perdent per estar tot el dia en un món virtual. I mentrestant els més llestos, una minoria de youtubers, streamers etc fent calers a costa de la seva adicció. Dons que vols que et digui, res de positiu!

Comparteixo el fons del que diu l'article. No crec que es tracti de suplir el futbol per la kings league, ni tampoc que altres esports hagin de copiar aquest format. Els espectacles esportius tradicionals han de buscar noves formules per atreure públic jove. Si no ho fan se'ls anirà envellint l'espectador, no el renovaran i quan voldran reaccionar ja no hi seran a temps.

"No ens enganyem, si analitzem les audiències de bona part dels esports, amb l’excepció de l’esport rei, veurem que molts perden espectadors any rere any". Això és una excel·lent notícia nois!

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte