Diari digital d'Andorra Bondia

L'opinió de...

imatge de Josep Maria Missé

Josep Maria Missé

Soci de Giraffe Strategy

 

 

La digitalització al sector de la salut




Els darrers anys hem vist com diversos sectors considerats tradicionals han evolucionat fruit de la incorporació de la tecnologia digital i l’adaptació a la forma en què les noves generacions es relacionen amb les empreses. El sector del comerç minorista i el sector de la banca i serveis financers en són bons exemples. A ningú se li escapa que el comerç electrònic ha transformat totalment la venda al detall, i que, en el cas de la banca l’aparició de les fintech ha propiciat una nova forma d’entendre  i contractar els serveis financers. 
La transició cap al món digital s’anirà produint de forma progressiva i imparable a la resta de sectors, i la  crisi sanitària ho accelerarà. Sectors on pensàvem que era impossible que la digitalització s’acabés implantant s’hi han vist abocats de la nit al dia. Aquest canvi ha arribat també al sector de la salut. Un sector que no ha donat mai l’esquena a l’evolució tecnològica, com hem vist en la cirurgia i en els aparells mèdics de suport a la diagnosi i el tractament, o en la modernització i tecnificació dels quiròfans. No obstant això, la forma com es relaciona el metge amb els pacients ha evolucionat més aviat poc. Continuem visitant el metge a la consulta, sovint amb cues i llargs desplaçaments. Encara més amb l’obligació de passar pel metge referent. Continua essent un model lent i feixuc, on el pacient s’angoixa i té poca percepció de millora. 
Els darrers mesos els professionals de la salut han obert el camí per fer evolucionar el model de relació amb els pacients introduint eines digitals. Cada cop serà més habitual que els metges visitin on line, emetin diagnosis i realitzin el seguiment pertinent sense necessitat que el pacient s’hagi de desplaçar cada cop a la consulta. Els avantatges i implicacions són importants, no es tracta únicament de fer per videoconferència la visita que abans era presencial, també comporta repensar tot el model d’atenció al pacient. Fer-ho implicarà moltes millores. S’incrementa la freqüència de la comunicació entre metge i pacient. Es redueix  el temps entre el moment en què tenim els resultats de qualsevol prova i la valoració del metge. La distància deixa de ser un impediment, ni trobar-se de vacances o de viatge de feina.
La telemedicina ens permetrà disposar de segones opinions, inclús ser visitats simultàniament per diversos metges que podran contrastar opinió i aportar diferents perspectives al nostre problema, i ens posarà a l’abast un ventall de professionals més ampli sense limitacions de distància o fronteres. I, per sobre de tot, com a pacients sentirem que estem més ben atesos, ja no tindrem les llargues hores d’espera a les consultes i els professionals de la salut tindran millor informació de com anem evolucionant al llarg d’un tractament. I tot aquest canvi només és el primer pas. Molt abans del que ens pensem la tecnologia combinada amb la telemedicina permetrà aplicar tècniques d’intel·ligència artificial en la diagnosi als pacients. D’aquesta forma, els metges podran dedicar-se a les tasques de més valor afegit, canviant radicalment la relació i el tracte amb els seus pacients. Soc conscient que molts, en llegir aquestes línies també hi veuran la part fosca i certa deshumanització de la medicina, veuran perillar aquell component més personal, de diàleg, contacte i confiança. No els falta raó, i possiblement, sense posar fre a l’evolució i la tecnologia, en el terme mitjà trobarem el bon model.
Els darrers anys, fruit del procés de diversificació econòmica del nostre país, diversos estudis i treballs han situat el sector de la salut com un dels que més potencial presenta. L’oferta mèdica s’ha vist incrementada de forma important amb l’arribada de professionals que ofereixen tractaments que abans s’havien de realitzar fora d’Andorra. La tecnologia al servei de la telemedicina, combinada amb molts altres atractius que ofereix Andorra als  professionals,  pot propiciar un important salt qualitatiu i quantitatiu en la idea d’Andorra com centre de serveis sanitaris. Un salt que, sense renunciar-hi, ens permetria anar més enllà del turisme sanitari, i que també ampliaria oferta i especialitats per als que vivim a Andorra. La implantació del sector de la salut com una alternativa als sectors tradicionals de la nostra economia tindrà èxit si ho fem incorporant aquesta nova dimensió digital. El món està canviant molt ràpid, nosaltres no ens podem quedar endarrere, i la bona gestió de l’actual  crisi sanitària, juntament amb la nostra dimensió, ens dona un petit avantatge que no podem desaprofitar.

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte