Amb el permís del Dia de Meritxell o del començament del calendari escolar, per a molta altra gent, una altra data que marca l’epíleg de l’estiu és la Fira del Llibre d’Organyà, que com bé sabem, any rere any té lloc el primer cap de setmana del mes de setembre, que enguany s’ha escaigut de divendres 1 a diumenge 3.
Sortosament, el calendari ens va oferir unes temperatures allunyades de les extremes de caràcter africà del mes d’agost, que el canvi climàtic, que diuen que no és cap broma, ens hi farà acostumar. És prou conegut per als mitjans, que enguany, les dues homilies, la laica i la de caràcter religiós, van ser protagonitzades respectivament per l’escriptor Martí Gironell i per l’historiador Jesús Alturo. 
Aquest darrer, com bé sabem, amb la seva dona, Tània Alaix, bons i admirats amics, han rasclat els orígens de la nostra llengua en els documents pergamins provinents de la canònica agustiniana d’Organyà, la institució que hostatjà un clergat que apropà el llatí dels diplomes a una població que des de temps reculats als del romànic ja parlava una altra llengua, que podem considerar com a catalana. Així ho expliquen en el seu llibre Lletres que parlen.
La relació d’Organyà amb la llengua i els seus orígens no solament es vertebra amb l’existència de les Homilies del segle XII que trobà a principi del segle XX l’historiador barceloní Joaquim Miret i Sans, sinó també ho fa, gràcies a la recerca d’Alturo i Alaix, amb els pergamins que han estudiat gairebé mil·limètricament. La majoria d’aquests documents, com bé sabem, foren adquirits pel referit Miret, personatge adinerat integrant d’aquella burgesia que podem considerar desapareguda, d’inclinat vessant cultural, tant en el sentit de mecenatge, com en el de pròpiament de recerca.
Tornem a la Fira, que amb les 27 edicions, les primeres nascudes a Martinet, s’ha convertit en el punt de trobada de la literatura i de l’edició regional. Les editorials i editors, els actes més protocol·laris, els premis literaris Homilies d’Organyà, els escriptors, les llibreries, els curiosos, els bibliòfils, fins i tot gent del món de la recerca i divulgació històrica, i també etnogràfica, tenen cabuda a la fira d’Organyà, la marca al calendari del llibre del Pirineu, d’un costat i de l’altre, i que amb els anys s’ha fet un lloc al calendari de la llengua catalana. Mentre que per a molts, l’epíleg de l’estiu és la fira, en aquesta edició, el de la fira fou un recital del cantautor solsoní Roger Mas. Esperem ser-hi també l’any vinent, sempre que les cada cop més omnipresents calorades ho permetin.