Continuant amb la sèrie d’articles dedicada a la mediació, avui us voldríem parlar de la mediació en l’àmbit escolar. La mediació és una eina de prevenció i resolució de conflictes que pot ajudar a gestionar els conflictes que apareixen en l’àmbit escolar, tant dins com fora de l’aula.

Un dels exemples que us portem avui són els programes de mediació entre iguals. Es tracta d’iniciatives en què es forma alumnes de les escoles per exercir com a persones mediadores quan apareixen conflictes entre els companys de classe.

Els alumnes són els primers a detectar el que està passant i els primers que poden actuar si saben on poden trobar resposta.

Un dels avantatges d’aquests programes és que permet trobar solucions a problemàtiques recurrents que van més enllà de les mesures disciplinàries. S’ajuda d’aquesta forma a promoure una cultura de pau que ajudi a entendre que el diàleg és una eina eficient en la gestió dels conflictes.

En aquest sentit, voldríem compartir amb vosaltres una experiència amb aquest tipus de serveis: la Carme avui té 20 anys. El 2013 va començar a ser mediadora al seu institut, a València en una població multicultural amb alumnes de diferents nacionalitats. La seva experiència és que el 90% dels conflictes se solucionaven mitjançant la mediació.   Els alumnes confiaven més en ells que en els professors per trobar sortida a problemes de convivència.

Fent servir les seves paraules, “davant dels professors, els alumnes tenien una actitud a la defensiva, però amb els companys mediadors, l’actitud era participativa”. 

Formant ciutadans

Estem educant persones no només en coneixements, sinó també en valors. La mediació és una eina poderosa per formar persones fortes. És una eina que sempre tindrà a la seva mà el jove que ha après a gestionar els conflictes sense violència ni victimisme.

Com dèiem, la mediació crea una cultura de pau a l’aula. Pensem que això també pot ajudar a prevenir una de les problemàtiques que més estan augmentant a les escoles: l’assetjament escolar. Vagi per endavant que la mediació no és una eina eficaç en la gestió de casos d’assetjament que ja han esclatat. Aquest tipus de programes, però, sí que poden ajudar a gestionar les problemàtiques entre alumnes en el seu moment inicial i contribuir a la prevenció.

Un dels protagonistes sovint oblidat en els casos d’assetjament són el grup d’alumnes, que tot i no estar implicats de forma directa (no són ni víctimes ni victimaris), actuen de forma passiva com a espectadors. Per por o per manca d’eines no actuen tot i ser coneixedors d’aquests casos. Aquest tipus de programes empoderen els alumnes i els ajuden a responsabilitzar-se del que succeeix en el grup d’iguals.

Finalment, no hem d’oblidar que els educadors, els pares, els poders públics,  estem creant el país del futur a través de l’escola. La introducció d’eines de mediació ja durant l’escolarització contribueix a formar ciutadans que, en el moment en què tinguin un conflicte, hauran vist que el diàleg és una forma molt més eficient de gestionar-lo que acudir al sistema judicial o deixar-lo passar amb l’esperança que el temps el solucioni.

A Andorra, alguns centres escolars ja disposen de programes de mediació entre iguals. Seria interessant, però, que la mediació i la promoció d’eines de diàleg es convertís en un eix central de l’activitat escolar. A l’Escola Andorrana, per exemple, el Permsea ja fa de la convivència, la ciutadania democràtica i el diàleg un dels àmbits competencials bàsics.

Per a les persones mediadores, una gestió pacífica del conflicte és tan important per formar ciutadans compromesos amb la democràcia com les matemàtiques o l’anglès.

Parlem-ne.