Diari digital d'Andorra Bondia

L'opinió de...

imatge de Josep Maria Missé

Josep Maria Missé

Soci de Giraffe Strategy

 

 

La muntanya és el nostre actiu




La desaparició de l’Andorra Ultra Trail ha tornat ha posar en relleu la dificultat de gestionar la relació empresarial entre el públic i el privat. No tinc informació suficient en relació amb el detonant que porta a prendre una decisió tan dràstica a l’empresa Cims Màgics, i no és l’objecte de la meva reflexió.
 
El que em preocupa, i em sobta, és la idea que aflora en els acalorats debats sorgits arran d’aquesta decisió, qüestionant que Cims Màgics guanyés diners organitzant la prova. Com si fos incompatible rebre un patrocini públic i fer beneficis. Em sembla un mal enfocament, especialment en el sector dels esdeveniments esportius, on la col·laboració publicoprivada és essencial. Tenim molts exemples d’èxit on una bona col·laboració ha generat un efecte multiplicador creador d’activitat.

Vegem-ne dos exemples. Un a Chamonix, una destinació de neu i muntanya com Andorra,  on la col·laboració entre l’empresa privada i la mairie ha consolidat un dels esdeveniments més reconeguts en les curses de muntanya: l’Ultra Trail del Mont-Blanc. Un altre a  Calella, on l’aliança  entre l’empresa Ironman i l’ajuntament  ha permès organitzar una de les triatlons amb més participants del món i desenvolupar un sector econòmic associat a aquest esport, on per exemple els hotels han millorat les seves instal·lacions per atreure atletes que s’hi puguin entrenar tot l’any.

És una mala notícia que un esdeveniment reconegut i consolidat desaparegui. Crear un actiu de valor com aquest no és fàcil. Estem davant un mercat cada cop més competitiu que creix amb força. Fa 20 anys s’organitzava un esdeveniment esportiu amb la bona voluntat de moltes persones i organitzacions que ho feien en el seu temps lliure. Avui hi ha una autèntica indústria al voltant dels esdeveniments que treballa tot l’any per satisfer les expectatives dels participants i acompanyants. No es tracta només d’organitzar la logística i coordinar serveis. Cal analitzar què fa la competència, finançar, treballar la marca, comunicar i, sobretot, comercialitzar degudament el producte.

El motor d’aquesta indústria, els que l’han fet evolucionar, són els mateixos atletes. Uns atletes cada cop més exigents amb les proves i amb tot el que les envolta:  hotels i serveis prop de la sortida i arribada, fira del corredor, regals, medalla amb el temps gravat, serveis mèdics. Cal un producte global encaminat a fer viure una experiència única al participant i a tots els que l’acompanyen.  Són empreses i sí, volen obtenir benefici. Com totes. Assumeixen un risc, inverteixen temps i diners, contracten personal i ofereixen un producte que competeix amb altres.

Per mi, voler fer incompatible patrocini públic i benefici de l’empresa no té cap sentit. Fruit de la col·laboració de les dues parts, pública i privada, en surt un producte millor, on tots surten guanyant. Les ciutats –país, en el nostre cas– promouen les seves regions, capten visitants i generen activitat. Això sí, el sector públic ha de ser exigent amb la inversió que fa, ha de definir objectius i quantificar el retorn. Els esdeveniments esportius han esdevingut una nova forma de viatjar per a moltes persones. Pregunteu-vos, si no, si l’ajuntament de Chamonix no aporta diners a la Ultra Trail del Montblanc, i sobretot perquè ho fa.

Fa molts anys que parlem de la diversificació econòmica, ho conec bé, i per assolir-ho hem d’entendre la necessitat de sumar els màxims esforços entre el públic i el privat. La capacitat d’inversió del Govern és molt limitada i les nostres empreses privades són petites comparades amb les que  trobem arreu. Només tindrem una oportunitat de competir si ho fem des de la col·laboració.

Segur que aquest debat sobre les ajudes públiques als esdeveniments esportius tornarà a sortir en un futur. I no tinc cap dubte que algú agafarà el relleu i desenvoluparà una nova prova similar a l’Andorra Ultra Trail. I com en el passat, caldrà apostar-hi també des del sector públic, perquè l’objectiu real ha de ser consolidar un nou esdeveniment de primer nivell al voltant de les curses de muntanya que ens permeti atreure visitants de tot el món. No hem d’oblidar que, sortosament, els corredors, quan venen al nostre país a competir ho fan atrets per les nostres muntanyes, que són el veritable actiu, i no per l’empresa que organitza l’esdeveniment. Però si aquesta no ho fa bé, els serveis no són bons i l’experiència és dolenta, no tornen.

 

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic