Diari digital d'Andorra Bondia

L'opinió de...

imatge de Meritxell Mateu

Meritxell Mateu

Historiadora

 

 

La Yuca




La majoria d’habitants del Primer Món vivim, pel que fa a l’alimentació, un munt de contradiccions. Som una societat de consum que cada dia vol estar més informada sobre el que compra o menja, alhora que cerca sempre les millors ofertes i els preus més accessibles. Ignorem la temporalitat dels productes i no ens parem a pensar en el treball i l’esforç de les mans que els han fet créixer o fabricat. Alhora, les multinacionals i les fileres de l’alimentació gràcies al màrqueting publicitari al qual ens tenen acostumats ens indueixen a consumir tal o tal producte i si hi ha l’etiqueta bio ho trobem millor que millor.
De tant en tant, els mitjans de comunicació ens alerten sobre les males pràctiques d’algunes fileres alimentàries o sobre les dificultats del món agrícola i ramader sotmesos a tirania dels preus baixos per part de les grans empreses alimentàries i ens fan reflexionar uns dies. Fins al pròxim reportatge.
No obstant això, és veritat que moltes persones, entres les quals m’incloc, tenim cada cop més inclinació a menjar sa consumint productes sostenibles. Així, cerquem de saber la cadena alimentària dels productes, la denominació d’origen o els ingredients que hi ha. I com ja he dit, el màrqueting i l’etiquetatge del producte ens n’informen. Ara bé, en molts casos hom hauria de ser un expert en ciències de l’alimentació per traduir en llenguatge comprensible el que figura en la majoria dels embolcalls dels productes i saber si el que indica és cert, o no.
I aquí apareix la Yuca. La Yuca, a banda de ser un tubèrcul que es cultiva a l’Amèrica Llatina, a l’Àsia i a l’Àfrica, és una aplicació gratuïta que es descarrega als mòbils. Amb la Yuca escanegem el codi de barres dels productes, l’aplicació els analitza i ens informa si aquests contenen ingredients que els fan bons, mediocres o dolents.
A França, on es va crear aquesta aplicació, en un any han passat de 5 milions a l’octubre 2018 a 11 milions de persones a setembre 2019 que reconeixen haver-se descarregat el Yuca al seu mòbil. I ja és habitual veure en tots els supermercats, els consumidors passejant-se amb el mòbil a la mà escanejant els productes que cerquen.
L’efecte Yuca és realment eficient i reconec que personalment he canviat de marques de quatre productes que tota la vida havia comprat, en veure a través de l’aplicació Yuca que eren “mediocres” o “dolents”. La mateixa suggereix un producte similar, d’una altra marca, que sigui “bo”. 
Tant és així que la cadena de supermercats Intermarché va anunciar a finals de setembre del 2019 que retirava 142 additius de 900 productes de la seva marca blanca per tornar a elaborar les receptes dels 900 productes propis amb additius bons i poder així millorar la mala nota que aquests 900 productes tenen ara per ara a Yuca.  I és que l’app, creada fa poc més d’un any per uns francesos, per una associació de consumidors, compta amb una base de dades molt sòlida mercès a un exèrcit de voluntaris connectat a la xarxa internacional “open food facts” que informa de la qualitat dels additius i els components que siguin realment bio dels productes alimentaris.
Llarga vida doncs a aquesta aplicació de mòbil gratuïta i molt senzilla que, en un obrir i tancar d’ulls, ha donat molta força i influència als consumidors fins al punt de canviar l’equilibri de poder dels grans grups de supermercats i de tota la cadena alimentària, en favor d’una alimentació sana i responsable.

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic