Diari digital d'Andorra Bondia

L'opinió de...

imatge de HMas

Hèctor Mas

Cineasta

 

 

L’hora de les llistes




S’acosta cap d’any i és hora de fer resums de tot plegat. Des de fa uns quants anys, amb els meus antics companys de la universitat ens compartim un Top 10 de les millors sèries i pel·lícules que hem vist. Resulta gratificant veure quins són els gustos de cadascú, en què coincidim i, sobretot en què no ho fem. Al mateix temps és una bona manera de descobrir propostes que ens hem perdut i que podem revisar durant les vacances de Nadal. Ah! I aquest any també ens ha donat per fer un llistat dels millors mems d’internet, faltaria més!
Hi ha llistes, com les nostres, que es comparteixen en una certa intimitat. Però en canvi, existeix una dèria col·lectiva per compartir els nostres gustos obertament. En les passades setmanes tothom s’haurà adonat que les xarxes socials s’han inundat de resums del més escoltat a Spotify. Què ens empeny a compartir aquestes llistes? De veritat pensem que a algú li pot interessar quines són les nostres escoltes més repetides? O quins són els gèneres que més ens han cridat l’atenció? 
La música ens pot ajudar a reflexionar, a motivar-nos o a reviure moments passats. Però com deia el sociòleg francès Pierre Bourdieu, compartir de forma selectiva els nostres gustos és una forma de construir la nostra identitat i de projectar una determinada imatge envers la societat. Al mateix temps, és un mecanisme per definir la nostra pertinença a un determinat grup. I internet és l’eina definitiva per fer arribar la nostra imatge prefabricada a la resta d’amics i seguidors, sigui del seu interès o no. Però això no ens importa. El que de veritat volem és tenir presència constant i treballar en l’autoconstrucció de la nostra imatge.
Spotify no es limita a fer un llistat global dels èxits de l’any. L’estratègia rau a fer llistes personalitzades per a cada usuari i posar totes les facilitats del món perquè aquests sentin la necessitat de compartir-les instantàniament. De cop i volta, tothom s’ha convertit en ambaixador de la marca i els facilita fer una campanya potentíssima i gratuïta de publicitat. Compartint aquests llistats, l’únic que aconseguim és que la companyia aixafi la competència i s’enforteixi any rere any. De fet, em sorprèn que altres plataformes com Netflix, HBO o Amazon Prime Video no hagin activat mecanismes similars perquè tothom pugui fer llistats amb els seus continguts. Però tranquils, que tot arribarà i podrem seguir guanyant presència i notorietat compartint els nostres gustos.
Per fi s’acaba aquest nefast 2020. Ja veurem que ens depara l’any vinent. Però en tot cas, desitjo a tothom un llistat enorme de bons desitjos, salut i moltíssima felicitat.

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic