Diari digital d'Andorra Bondia

L'opinió de...

imatge de EAranda

Elena Aranda

Assessora literària

 

 

Llarga vida als ‘youtubers’




Un sil·logisme seria com repassar els diaris dels darrers dies i llegir, d’una banda, que la Fira del llibre de Madrid augmenta un 3,5% les vendes, de l’altra que les cues més multitudinàries per demanar signatures van ser pels youtubers, i concloure que gràcies a aquests professionals del vídeo online el sector editorial respira després d’anys d’incertesa. Una mica exagerat, però no del tot incert.

Un youtuber és algú que penja vídeos al seu canal de Youtube sobre algun tema concret (ja sigui passar-se un videojoc, maquillar-se o muntar una casa de nines) i rep milers, què dic milers, milions de visites. Pels gurus del màrqueting editorial conformen el cercle virtuós perfecte: són persones amb carisma, capacitat comunicativa contrastada, tenen alguna cosa a explicar i compartir, i –importantíssim– una comunitat pròpia de seguidors susceptible d’esdevenir potencials lectors. ¿Què més es pot demanar?

No oblidem que una editorial és un negoci i com a tal necessita rendir econòmicament si vol sobreviure. Així que si té l’oportunitat de publicar un llibre que es pugui vendre amb tirades actualment inversemblants, la qualitat pot restar en segon terme. Aquest tipus de productes no són alta literatura ni em sembla que pretenguin ser-ho, però compleixen com a mínim dues funcions que mereixen un mínim de reconeixement: la publicació d’obres amb una perspectiva comercial poc ambiciosa i l’arribada al sempre difícil de complaure lector jove.

Un títol que, per exemple, aconsegueix superar els 50.000 exemplars venuts permet a una editorial publicar una desena d’autors adreçats a un públic més minoritari. Només per això s’hauria de respectar segons quins fenòmens mediàtics. Però, a més, és necessari recordar que el principal problema del sector editorial és la manca de lectors. Qüestió que té com a coll d’ampolla el segment juvenil. Els joves abandonen la lectura i la desplacen per altres interessos com ara estar connectats a les xarxes socials. Així que si després de multitud de campanyes adreçades al foment de la lectura no s’aconsegueix que s’apropin més als llibres, per què no portar els seus influencers virtuals a les llibreries. O a les fires com la de Madrid, on molts joves d’entre 12 i 25 anys han assistit, potser per primera vegada, per comprar un llibre i demanar la signatura del seu autor preferit i alguna cosa més pertinent per la tipologia de producte del qual parlem: l’enregistrament d’una salutació i un selfie per compartir a la xarxa de preferència del consumidor.

La millor manera de tancar aquest cercle virtuós perfecte.

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic