Manifest del Dia mundial de conscienciació sobre l’autisme
L’ any 2007, l’Assemblea General de les Nacions Unides va establir el 2 d’abril Dia mundial de conscienciació de l’autisme amb l’objectiu de contribuir a la millora de la qualitat de vida de les persones amb trastorn de l’espectre autista. I des de llavors Autisme Europa llança una campanya de sensibilització que aquest any té com a objectiu principal promoure canvis positius a diverses àrees de la vida de les persones amb TEA a través de dotze objectius específics. L’Associació d’Afectats d’Autisme d’Andorra ens adherim a aquesta campanya.
1. Estratègia.
Impulsar i recolzar la Taula transversal de l’autisme, síndrome de Down i TEA, amb la participació dels ministeris de Salut, Afers Socials, Educació i Ocupació i amb la col·laboració d’Autea, ASDA i Amida.
2. Investigació i formació.
Donar suport al Llibre Blanc de l’Autisme a Andorra, un document de base necessari que permetrà identificar una realitat a partir de l’anàlisi de dades i normatives, de la participació de diferents professionals, i de l’avaluació dels diferents programes i serveis existents fins al moment. El coneixement i l’anàlisi d’aquest conjunt d’indicadors faran possible identificar els reptes i seran la base per al disseny de futures actuacions. Impulsar la formació dels professionals del país que tenen relació amb les persones amb TEA, segons uns criteris de l’evidència científica; de les necessitats reals al nostre país i consensuats pels diferents col·legis professionals implicats.
3. Detecció precoç.
Elaborar una estratègia que garanteixi la detecció precoç en les persones amb TEA en els diferents contexts, sanitari, social i educatiu, així com l’accés a una valoració diagnòstica especialitzada realitzada per un equip interdisciplinari, en el menor termini de temps possible i en totes les etapes de la vida.
4. Atenció primerenca.
Garantir l’accés a una atenció primerenca des del naixement.
5. Educació de qualitat.
Garantir una xarxa variada i especialitzada de serveis, recursos i centres que disposin dels mitjans necessaris per facilitar una educació de qualitat, individualitzada i centrada en la diversitat i necessitats de cada persona amb TEA.
6. Treball i vida independent.
Engegar mesures que afavoreixin l’accés de les persones amb TEA al treball i a la vida independent.
7. Envelliment.
Implementar suports adequats i específics per a les persones amb TEA en procés d’envelliment i mesures que afavoreixin la permanència de la persona amb TEA en el seu entorn. 8. Valoració de la discapacitat. Tenir en compte les especificitats de les persones amb TEA a l’hora d’aplicar la variable de discapacitat en la normativa aprovada, conforme als criteris diagnòstics vigents (DSM 5 i CIE 11).
9. Salut.
Assegurar l’atenció integral i específica a la salut de les persones que formen part d’aquest col·lectiu a través de protocols específics d’intervenció que contempli la coordinació d’equips interdisciplinaris.
10. Accés universal.
Promoure l’accessibilitat universal de la informació, contexts, béns i serveis, considerant especialment mesures i recursos d’accessibilitat cognitiva, com ara suports visuals, sistemes pictogràfics o disseny d’entorns.
11. Famílies. Facilitar ajudes especialitzades a les famílies de les persones amb TEA, de manera que gaudeixin d’una qualitat de vida satisfactòria a través del desenvolupament de programes integrals i especialitzats de suport.
12. Formacions professionals.
Impulsar la formació professional vinculada a sectors clau per a les persones amb TEA.
I les seves famílies, com l’educació, sanitat, serveis socials, justícia o seguretat.