Segurament li han dit aquesta frase a la seva entitat financera de confiança i hagi assentit amb el cap fingint la seva comprensió. No es preocupi, no està sol/a. Als mercats financers existeix la tendència generalitzada d’etiquetar conceptes amb noms que tenen poca relació amb la funció de la mètrica. Per exemple, volatilitat i desviació típica. Gairebé no es poden distingir de com són de semblants, oi? Acompanyi’m a entendre aquest concepte i deixi de fingir la seva comprensió. És més, el/la convido a tenir sentit crític al respecte i poder triar entre propostes d’inversió vostè mateix/a.
La paraula volatilitat prové de l’expropiació del concepte estadístic desviació típica. Per tant, si definim la desviació típica, haurem definit el concepte de volatilitat. No patiu, no entrarem en temes estadístics poc atractius, simplement buscarem la lògica que hi ha darrere el seu nom.
Què significa desviació típica? Podem fer el paral·lelisme d’una carretera que es desvia i es desvincula de la direcció original. Suposem que volem venir a Andorra amb cotxe. Veurem que pel camí anirem trobant carreteres que es desvien de la nostra direcció, que es Andorra, i van cap a altres direccions. El que esperem quan anem direcció a Andorra és arribar finalment a Andorra. Què passa si agafem per error una carretera que es desvia? Doncs que trigarem més a arribar però arribarem si retornem a la carretera principal. En estadística, quan es parla de valor esperat es parla de mitjana. Per tant, si esperem anar a Andorra i ens desviem, en termes estadístics seria: desviació respecte a la mitjana. Doncs ja ho tenim. La desviació típica no és res més que el percentatge de desviació d’un conjunt de valors respecte a la seva mitjana.
Què passa si ens desviem respecte a la carretera principal? Poden passar dues coses: que anem per una drecera i arribem abans o que ens perdem per alguna carretera de revolts i arribem més tard. Arribar abans o més tard es compara amb la ruta de la carretera principal, és a dir, la mitjana. Té sentit que si ens desviem poc respecte a la carretera principal, ja sigui si trobem una drecera o una carretera de revolts, ens serà fàcil retornar a la carretera principal. Si ens desviem molt de la carretera principal cercant una drecera potser ens trobem una carretera de revolts i retornar a la carretera principal ja no serà tan fàcil.
Li plantejo el problema anterior substituint Andorra per fons d’inversió i les diferents rutes per diferents volatilitats associades. Li presenten tres fons d’inversió: el primer té una volatilitat del 6%, el segon té una volatilitat de 3% i el tercer una volatilitat de l’1,5% (com el de l’inici de l’article). Què passa si escull el fons d’inversió que té un 6% de volatilitat? Doncs que la cotització del fons es desvia un 6% respecte del preu mitjà. Si compara amb els altres i aplica l’exemple anterior, veurà que un fons amb menys volatilitat és més segur que un fons amb més volatilitat. En llenguatge de carreteres, una carretera que es desvia molt de la carretera principal és menys segura que una carretera que es desvia poc de la carretera principal. En llenguatge financer, una drecera seria equivalent a parlar de rendibilitats positives, ja que s’aconseguiria un resultat millor que l’esperat: arribaríem a Andorra més ràpid que si utilitzéssim la carretera principal. En canvi, una carretera de revolts seria l’equivalent a rendibilitats negatives, ja que s’aconseguiria un resultat pitjor que l’esperat: arribaríem a Andorra més tard que si utilitzéssim la carretera principal.
“Miri vostè, la volatilitat d’aquest fons d’inversió és de l’1,5%”. Ara ja podria assentir amb comprensió i encara podria fer una cosa millor, comparar amb altres fons d’inversió, de la mateixa manera que ho ha fet amb les carreteres.