La setmana passada una bona part dels treballadors públics que estan en situació de baixa laboral es van adonar que no havien rebut la retribució corresponent al mes d’octubre. Davant la seva sorpresa i preocupació dels treballadors públics afectats, poques van ser les explicacions tranquil·litzadores que van rebre dels interlocutors del Govern o la CASS. Al contrari, es va posar de manifest una descoordinació entre totes dues administracions que a mesura que avançaven els dies les confuses explicacions van provocar el neguit dels perjudicats.

Alguns treballadors públics van ser coneixedors d’un acord publicat al portal de l’empleat el 8 d’agost segons el qual es modificava el Reglament de funcionament de la Mutua dels empleats de l’Administració general i de Justícia. Un portal, per cert, al qual no tots els treballadors tenen accés, extrem que evidencia la mala política comunicativa envers els afectats del mateix Govern.

Segons l’acord, a partir del mes d’octubre la CASS adapta el pagament de les baixes del personal de l’Administració general i de Justícia com qualsevol altre treballador del país i, per tant, la prestació en situació de baixa de la CASS serà abonada directament a l’assegurat. D’altra banda, la part proporcional que els treballadors perceben de la Mútua fins a completar el salari i que abans del nou reglament percebien el dia 25 de cada mes, no s’efectuarà fins que la CASS informi al Govern del pagament que la Seguretat Social li hagi fet al treballador.

El resultat és que el 8 de novembre el salari corresponent al mes d’octubre encara no s’havia satisfet, i això va motivar la pregunta parlamentària al Govern per part dels Liberals d’Andorra. Dijous es va donar per primera vegada una explicació oficial a la problemàtica. Tot plegat, una deficient gestió dels que n’havien d’assegurar la implementació del nou conveni.

El Govern cobra un percentatge en la gestió de la Mútua i, per tant, és el responsable en part que aquest nou model es pugui posar en marxa correctament, però segons el Govern, la responsabilitat que els treballadors no haguessin cobrat el 8 de novembre va ser de la CASS.

Així ho va dir el Govern al Consell General. Els afectats se senten maltractats i estafats perquè no van cobrar fins al 9 de novembre. Però tot i que el Govern va explicar que aviat es solucionaria el problema i que s’efectuaria un pagament amb data valor del 5 de novembre per no perjudicar als afectats, no ha estat així. El Govern va fer responsable del problema a la CASS, però un comunicat de la CASS el mateix 8 d’octubre evidencia que les explicacions i justificacions que en sessió parlamentària va donar el Govern, una vegada més es contradiuen i queden en evidència amb les proves aportades.

No s’ha fet una comunicació com calia davant d’un canvi de condicions important; no s’ha explicat que el propi Govern n’és el responsable, i el resultat final és que els compromisos econòmics que aquestes persones han de satisfer cada mes no han esperat i els pot haver generat dificultats. Aquestes persones han hagut de fer front a despeses de lloguer, hipoteques o d’altres obligacions i han hagut d’utilitzar els seus estalvis o demanar ajuda per fer front als compromisos.

És una situació lamentable i una desconsideració, i una evidència més que el Govern no és transparent, no admet els errors, traspassa la responsabilitat de les seves errades a d’altres i sobre tot, no compleix el que diu.