Arran de l’anunci, fa uns dies, de la creació de noves línies de bus al país i del nou disseny dels trajectes a partir del 7 de juliol, hi ha una parròquia que n'ha sortit obertament desavantatjada. Mentre que la comunicació institucional de Govern es felicita per les millores de la diversificació del servei, de la velocitat comercial i de l'homogeneïtzació de la demanda, alguns mitjans andorrans anunciaven que, cito: “Andorra fa un pas més en la reforma del transport públic” alhora que la d’un mitjà de la Seu d’Urgell publicava “Andorra crea noves línies exprés per connectar Ordino.” Sic!
I la realitat? Doncs tot el contrari. La línia 6, que és l'única que relliga Ordino amb les parròquies centrals queda coixa i desvirtuada. Els i les que són usuaris habituals del transport públic, que l’usen a diari per desplaçar-se d’un lloc a l’altre, es trobaran a partir del 7 de juliol amb un servei poc pràctic i sobretot incomprensiblement discriminatori per als habitants de la parròquia.
La línia 6 marca el nexe entre Ordino amb les parròquies centrals, Escaldes-Engordany i Andorra la Vella, on hi ha l’hospital, els centres educatius públics de batxillerat dels tres sistemes, la majoria dels serveis administratius o les grans àrees comercials. Un servei que aquesta preuada línia amb el nou trajecte, ja no donarà.
El que es ven com una gran millora d’aquesta línia, com és la seva extensió fins a la Cortinada i el fet que passi pel túnel dels Dos Valires que i pari a FEDA, enmig del no-res, és una il·lusió òptica! Ja que la parada a FEDA només serveix per si es vol anar a Encamp, canviant de bus òbviament. L’altra parada de la línia 6 és al Km0 i després res fins a l’estació d’autobusos. És a dir, que no es guanya, es perd. Els habitants de la parròquia d’Ordino surten perdent en tota regla amb el nou Pla de mobilitat del transport públic.
Anem per parts amb dos exemples concrets. Qui vulgui anar a l’hospital amb la línia 6 des de la Cortinada o d’Ordino, simplement no ho podrà fer. Per reeixir el trajecte, haurà de parar-se, això sí, a la Massana per agafar una altra línia, la línia 5 o la nova línia 7, ja que ambdues passen per Escaldes-Engordany i es paren a l’hospital. També, qui sigui més aventurer, podrà seguir amb la línia 6 fins al Km0 o fins a l’estació d’autobusos d’Andorra la Vella, que serà la darrera parada, i d’allí, o bé anar a peu i hi ha un bon tret, o bé agafar un taxi. Genial per a la gent gran, les persones amb mobilitat reduïda, les persones que havien apostat per posar el seu granet de sorra a la descarbonització o les persones que simplement, i també per raons econòmiques, són adeptes del transport públic.
El segon exemple serà una realitat a partir de setembre 2025, i és amb l’alumnat de la parròquia d’Ordino que haurà d’agafar el bus lliure per anar als instituts, a la Margineda (a María Moliner i a l'Escola Andorrana de batxillerat), o a Aixovall, al Centre de formació professional. Tots, absolutament totes i tots hauran de fer una excursió per anar a classe! És a dir que o bé agafen la línia 6 i van fins a l’estació d’autobusos per atrapar el bus È que els porti als centres educatius de la Margineda, o bé es paren a la Massana, canvien de bus i amb la línia 7, es paren a Escaldes-Engordany i tornen a canviar de bus i agafen la línia 1 per assolir el destí. I això sense comptar amb els busos plens de gom a gom que no es paren, l’estrès d’arribar tard a l’escola, etc. I per tornar a casa, igual. Una nova excursió d’una durada de com a mínim una hora.
I això sense comptar amb el fet que la freqüència dels busos de la línia 6 també s’ha reduït i ha passat dels 15 minuts a cada 20 minuts els dies laborables i del caos recurrent que hi ha a cada floc de neu o de pluja. Aquesta planificació feta per persones que segurament o bé no depenen del transport públic ni en són usuaris o bé que no viuen a la parròquia d’Ordino, el que ben segur fomentarà és que es torni a la mobilitat individual, amb cotxes i motos i els conseqüents impactes en l'economia domèstica i en el medi ambient. Fent país!

Meritxell Mateu
Historiadora