Diari digital d'Andorra Bondia

L'opinió de...

imatge de Robert Basart

Robert Basart

Pensaire andorrà

 

 

Pasqua, ritus i costums




Bon dia. Tot aprofitant que el meu article mensual ha de sortir el dia 31 de març, és a dir, entre la Pasqua jueva i la cristiana, he pensat que fora bo d’intentar d’explicar-los a tots vostès, una mica per sobre, d’on ve aquesta festa tan coneguda i desconeguda alhora, i que és tan especialment estimada i respectada per tants milions de persones.
Els seus orígens es remunten molt abans de l’èxode d’Abram (qui més tard adoptaria el nom d’Abraham) i del poble jueu després de les deu plagues d’Egipte. Més o menys, entre els anys 1466 o 1250 aC., segons els estudis bíblics i arqueològics, i depenent sempre a quina teoria vulguem fer-li més cas...
Doncs bé, resulta que abans d’aquelles èpoques, de la qual us parlava, ja existia una festivitat agrícola que celebraven al camp els pastors nòmades d’aquelles contrades. I en la qual, després de l’hivern, sacrificaven un corder anyell la primera lluna plena de primavera. Val a dir que el calendari jueu és lunisolar; és a dir, que tenen en compte els cicles de la lluna i també les estacions de l’any. I és per això que el dia 14 d’Abib del seu calendari coincideix sempre amb la primera lluna plena de primavera.
Seguint amb la festa en qüestió, després de matar un corder, ruixaven amb la sang de l’animal els pals de les seves tendes per tal d’espantar els mals esperits. D’aquesta manera, celebraven l’inici d’un nou cicle vital agrícola.
Aquest començament o consagració s’expressava simbòlicament amb l’eliminació del llevat, el qual era llançat i cremat, i oferien a Déu les seves primícies del camp i els seus primogènits, tant del bestiar com dels seus propis fills, els quals eren consagrats al Senyor.
A partir de l’èxode d’Abram, els jueus varen adoptar i adaptar aquesta festivitat, donant-li un nou sentit. En el sopar pasqual jueu del 14 d’Abib o primera lluna plena de primavera (de la qual varen mantenir la data), els jueus maten un corder anyell i ruixen amb la sang de l’animal els marcs i els brancals de les seves portes en record de la protecció del poble d’Israel de la desena plaga, en la qual el Senyor els va dir que mataria tots els fills primogènits, però que no ho faria amb els fills d’Israel.
A més a més del corder, que han de menjar ben de pressa, amb la cintura cenyida, els peus descalços i el bastó a la mà (perquè és una ordre que els dona el Senyor, perquè prenguin l’aptitud de què surten de viatge). Quin viatge? El viatge de la sortida d’Egipte dels israelites i per recordar-los que mentre mengen el corder, la sortida del seu poble va ser precipitada. (La Bíblia, Llibre de l’Èxode 11, 1-10 i 12, 1-34).
Pel que fa al llevat, mengen un pa sense llevat (pans àzims) en senyal de gratitud i de record de la fundació del seu poble, que ha estat alliberat per Déu. I els ritus de consagrar tots els primogènits, els fan en senyal d’agraïment a Déu pel seu alliberament i com a signe que pertanyen a Ell. I, d’aquesta manera, l’antiga festivitat agrícola adquiria un nou sentit.
Pel que fa als catòlics, per la seva part, aprofitant que Crist va morir a la creu un divendres 14 d’Abib; és a dir, la primera lluna plena de primavera, tal com hem dit abans, o Divendres Sant, com el coneixem avui; i com que Crist, segons l’Evangeli de sant Joan, és l’anyell de Déu, els catòlics celebren la seva Pasqua el diumenge següent a la primera lluna de primavera. La Pasqua de Resurrecció. Celebren així l’alliberament de l’esclavitud del pecat, el pas de la Mort a la Vida, i la Resurrecció de Crist.
Així, aquella festivitat antiga adquireix un altre sentit. Aquesta seria més o menys, grosso modo, la relació dels ritus i les Pasques jueva i cristiana, i els nous sentits que li han volgut donar diferents religions.
Espero haver-me explicat prou bé...
Moltes gràcies per llegir-me, i que hagin tingut o tinguin tots vostès, una molt bona Pasqua o lluna plena de primavera.
PD: Per si busquen el mes d’Abib en l’actual calendari jueu han de saber que ara a aquest mes l’anomenen el mes de Nissan.

Comentaris: 1

Comentaris

El dia 31 de març , no es entre la Pasqua Jueva i la Pasqua Cristiana , es Pasqua Jueva , que s'inicia el 27 de Març i arriba el seu punt culminant el dia 4 de març el mateix dia de la Pasqua Cristiana .

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic