Dijous passat, l’escenari del Centre Cultural d’Andorra la Vella es va omplir d’aires del Londres dels anys setanta. Amb PUNK.E.S, la directora Justine Heynemann recrea l’epopeia del primer grup punk format exclusivament per dones, The Slits, creat l’any 1976 al voltant d’Ari Up i Palmolive després d’un concert de Patti Smith. Tres anys d’existència, una influència duradora per a una minoria de fans i, avui, una obra de teatre que combina música en directe, humor i revolta. Aquest espectacle sobre el grup punk The Slits s’inscriu dins d’una sèrie d’esdeveniments culturals francoandorrans impulsats per l’Ambaixada de França i el Comú d’Andorra la Vella.
A l’escenari, les actrius es converteixen en músiques: canten, toquen els seus instruments i encarnen amb passió l’esperit rebel del moviment punk. Una actuació total que ha estat molt aplaudida pel públic andorrà.
En el paper de Viv Albertine, Camille Timmerman explica que va haver d’aprendre a tocar la guitarra per interpretar el seu personatge: "Cada actor ha hagut d’aprendre a tocar el seu instrument; en el meu cas, era la guitarra." L’actriu, que també ha visitat diversos centres escolars d’Andorra la Vella per conversar amb els alumnes, reflexiona sobre la realitat de la seva professió: "Ser actor professional i poder-ne viure és molt difícil, però amb voluntat i dedicació tot és possible. Cal seguir fins al final amb les pròpies passions, si no, un acaba amargat!".
Aquesta trobada formava part d’un programa educatiu organitzat per l’ambaixada de França, que procura vincular cada iniciativa cultural amb activitats pedagògiques: "Des de fa molts anys, per a cada esdeveniment organitzem activitats escolars –trobades, tallers, estades– obertes a tots els centres andorrans, espanyols o francesos".
Present a la representació, l’ambaixador de França, Nicolas Eybalin, es va mostrar encantat amb la qualitat de l’obra. "Agraeixo a la companyia que hagi vingut a actuar a Andorra, perquè visc literalment davant del teatre La Scala de París, on es representa, però encara no havia pogut veure-la.” També va destacar la vitalitat dels intercanvis culturals entre França i Andorra: "França ha aconseguit construir relacions molt sòlides amb nombrosos socis, i això explica els molts esdeveniments que organitzem cada any amb els comuns i altres entitats andorranes i franceses. L’interès d’Andorra per la cultura, l’educació i la llengua francesa dona tot el sentit al coprincipat. Malgrat les restriccions pressupostàries, l’ambaixada manté un ritme d’uns 35 esdeveniments culturals anuals. Fins i tot espero poder organitzar un festival de cinema francès l’any vinent." 
Per la seva banda, i des del Comú, Jordi Cabanes i Maria Nazzaro treballen en una temporada cultural coherent i ambiciosa. "L’any passat, el fil conductor eren les obres nacionals, un autèntic producte cultural quilòmetre zero. Enguany hem triat la música, i l’obra PUNK.E.S s’imposava de manera natural. Per a nosaltres és essencial portar espectacles de París o d’altres llocs. Malgrat la nostra petita dimensió, tenim un moviment cultural molt ric. La paraula col·laboració defineix el nostre esperit."
PUNK.E.S evoca també la relació apassionada entre Viv i Mick Jones, guitarrista dels Clash, interpretat per James Borniche, que encarna igualment Margaret Thatcher i un botiguer londinenc. S’ha de veure per creure-ho… però funciona.
Els actors passen sense esforç del teatre a la música, canten en anglès i, de vegades, en castellà. La seva versatilitat i energia contagiosa deixen el públic entusiasmat. Entre música i teatre, PUNK.E.S va oferir un moment fort: aquell en què l’art i la música uneixen persones de totes les cultures i orígens socials –rics o humils–, com les mateixes membres de The Slits. Si el punk defensa la llibertat i la protestació, aquesta representació a Andorra ho va demostrar: la cultura continua essent la forma més bella de rebel·lia compartida.