Diari digital d'Andorra Bondia

L'opinió de...

imatge de Martín Blanco

Martín Blanco

Artista Visual

 

 

#Ramat




A principis dels 90, la marca de cervesa argentina Bieckert va llançar una publicitat als mitjans de comunicació el lema del qual era No segueixis el ramat. La idea, bàsicament, era intentar guanyar-li quota de mercat a la cerveseria més famosa i que prenia tothom: Quilmes.

És cert que aquest lema es va fer viral i que tots coneixem el poder de la publicitat i la propaganda, però en aquest cas els resultats no van ser els esperats perquè es van preocupar massa de com vendre el producte i es van oblidar d’allò més important: la cervesa era horrible.

Però tot funciona així, no és nou i nosaltres ho sabem. Qualsevol cosa amb un embolcall bonic i que ens entra pels ulls té el risc potencial de fer-nos consumir.

Això passa solament amb els productes? No. Som esclaus de les modes i ens apuntem a qualsevol cosa. No em creuen? Obriu el Facebook i fixeu-vos quant triguen els nostres amics a penjar la foto de rigor de la primera nevada amb el títol de “Ja la tenim aquí”, com si visquéssim a Hawaii i el fet de veure flocs blancs que cauen del cel fos equiparable a trobar un polític que compleix amb el que promet.

Però així estem, i l’última fita en això de tractar-nos com un ramat es diu #10year challenge, que consisteix a crear un meme amb una foto nostra de fa deu anys i una d’ara i veure la diferència.

Un moment... ens tracten com a ovelles o nosaltres vivim com les formigues, una darrere de l’altra, caminant mentre formem una fila? Perquè, dic jo, ningú ens obliga a pujar aquestes fotos... però és que el desafiament té un # al principi! Així no hi ha qui s’hi resisteixi. I el principal en un món normal hauria de ser a qui li importa com et veies fa deu anys? Sacríleg! A tothom!, em diran.

Per descomptat, no van faltar les teories conspiratòries sobre que li estàvem regalant a l’algoritme de reconeixement facial tota la informació que necessita i bla bla..., per a això vaig trobar la resposta en una frase d’un col·lega s Facebook: “Es passen la vida penjant cinc selfies per dia i ara es preocupen”. Senzillament genial.

La veritat és que més enllà que la teoria pugui ser veritat, veient com les gasten amb la nostra informació personal, som ovelles que ens movem sense pensar i participem en qualsevol estupidesa, amb la condició de quedar-nos tranquils. Perquè aquí no es tracta de mostrar la millor versió perquè el nostre ego s’alimenti, el que està en joc aquí és pertànyer –o sentir-ho, millor dit– i no quedar-se fora. No sigui cosa que els nostres col·legues pensin que no formem part de l’últim crit de la moda.

No segueixis el ramat. Quina bona frase. Llàstima que darrere de tot això sempre hi ha una cervesa horrible.

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic