El pròxim 21 de desembre la companyia Andorra Lírica representarà, al Palau de Congressos d’Andorra la Vella, l’òpera Rigoletto, de Giuseppe Verdi, gràcies al patrocini del Comú d’Andorra la Vella, FEDA, Lucas Fox, Jet Consult i ArtLab. Tota la recaptació de les entrades de l’espectacle aniran destinades a finançar els projectes a què donem suport des d’Unicef Andorra.

Estem entusiasmats d’haver pogut reunir aquests suports per poder representar aquesta obra i us en voldríem explicar algunes coses, sense revelar-ne el final, és clar, per animar-vos a venir a veure-la.

Malgrat que va ser escrita el 1851, i està ambientada a Màntua (Itàlia) al segle XVI, l’òpera és terriblement actual. Comença al palau del duc d’aquesta ciutat, on el duc, seductor recalcitrant, és vanaglòria de totes les seves conquestes, moltes de les quals esposes dels nobles de la cort, fins i tot d’una jove que ha conegut a l’església. Apareix Rigoletto, el bufó deforme de la cort, que es mofa de tots aquests marits, incita el duc que empresoni els que protesten, i un d’ells, el comte Monterone, que ha patit la deshonra de la seva filla a mans del duc, el maleeix.

Resulta que Rigoletto és vidu, i té una filla, Gilda, que viu reclosa a casa perquè el seu pare, temorós de tot i de tots, i, sobretot, dels nobles de la cort, no la deixa sortir més que per anar a missa. Ningú sap de la seva existència, però resulta que a l’església va conèixer i es va enamorar del seductor duc. Tan dolent és aquest poderós noble, que es presenta davant d’ella com un estudiant pobre i li jura amor etern. Els nobles de la cort, pensant-se que Gilda és l’amant secreta de Rigoletto, la segresten i la porten a la cort, on serà seduïda pel duc.

Quan Rigoletto descobreix que la seva filla no hi és, corre cap a la cort, tement el pitjor. Als nobles res els importa, que ell els digui que qui busca és la seva filla, no fa més que l’agredeixin. Rigoletto, enfurismat, clama venjança, i contracta els serveis d’un assassí a sou, Sparafucile, per fer matar el duc. Li vol demostrar a la seva filla que el duc no és més que un seductor en sèrie, l’enxampen cantant “la donna è Mobile”, però el pla de Rigoletto no sortirà bé i acabarà tràgicament, la maledicció del comte Monterone resultarà ser fatal.

Com? No ho revelaré aquí. Només puc descriure-us la precisió, la intensitat amb què Verdi descriu els personatges, les seves misèries (la baixesa dels cortesans), i com reaccionen davant la fatalitat del destí. Sentirem la intensitat de l’amor, la tendresa, i la preocupació d’un pare vers la seva filla, la fredor absoluta del seductor vers les seves dones víctimes, el dolor punyent de qui és enganyat, la frivolitat de la gent poderosa de la cort, el furor de qui ha estat traït per part de qui confiava, l’assetjament en grup que fan els cortesans, i la indiferència moral de la corrupció. També patirem la soledat d’un pare solter, que no pot conciliar la seva feina, que ha de perdre la seva dignitat per mantenir-la, que dissocia completament el seu rol professional (fer de bufó envoltat de gent que odia i menysprea) i la seva vida personal (criar una filla tot sol). 

Per tot això m’atreveixo a dir que és una òpera tan actual. Tots aquests sentiments, passions, situacions, continuen passant, amb més força i intensitat que mai. Tenim una ocasió de viure’ls, transmesos per una música encisadora, unes cançons precioses, un espectacle total, rodó, fluid del principi al final, i portat a terme a un gran nivell per Andorra lírica. Els protagonistes, el baríton Otar Nakashidze en el paper de Rigoletto, i la soprano Jonaina Salvador, en el paper de Gilda, estaran sublims, com tota la resta de l’elenc artístic.

No us ho perdeu. En venir, a més de gaudir-ho, donareu suport a la causa d’Unicef, al costat dels infants a Andorra i a tot el món.