Diari digital d'Andorra Bondia

L'opinió de...

imatge de Jordi Cinca Mateos

Jordi Cinca Mateos

Soci GiraffeStrategy

 

 

Teletreball, sí, però quan tingui sentit




La crisi de la Covid-19 ha accelerat molts debats ja presents però que afloraven  intermitentment i a ritmes desiguals: la mobilitat, la transformació digital, el teletreball, l’eficiència energètica o el comerç electrònic són alguns temes que han adquirit un protagonisme que cal gestionar. S’ha produït un efecte pèndul on sembla que ara tot s’ha de fer, s’ha de fer ràpid i ho ha de fer tothom. 
El teletreball és un clar exemple d’aquest fenomen. Moltes empreses han descobert durant el confinament que bona part dels serveis que prestaven els podien oferir encara que els seus empleats treballessin en remot. Altres no ho han fet, però es veuen aclaparats per passar-se al teletreball amb arguments com ara la reducció de costos, la flexibilització laboral, l’estalvi d’espais o el guany de temps. Extreure conclusions precipitades d’una experiència forçada per una situació molt atípica pot ser un error.  
Anem a pams. No hi ha dubte que el teletreball té associades moltes coses positives, però  no convé generalitzar, i el que és bo per a una empresa no té per què ser-ho per a una altra. El més important és saber què volem aconseguir implementant el teletreball, entendre que ens aportarà, i  també, que hi perdrem. 
Veiem alguns riscos. Passada l’eufòria inicial del teletreball, molts empresaris estan preocupats per la caiguda de la productivitat i de l’eficiència. Dubtes que sovint apareixen perquè els mecanismes i les mètriques de seguiment de la productivitat en models presencials no serveixen per al teletreball. Perdre el contacte quotidià en molts casos està afectant la qualitat, el compliment de terminis, el seguiment pressupostari o la relació amb el client.
Un altre factor que comença a aflorar és la pèrdua d’actius intangibles vinculats a la convivència dels equips i el treball en comú: compartir experiències, pèrdua de  creativitat, identificació amb la cultura de l’empresa o definir estratègies i objectius... I altres exemples menys formals però de molt valor, com ara la relació entre els membres d’un equip més enllà de la feina. Una cervesa en acabar la jornada o dinar junts a l’office del despatx acaba potenciant uns vincles que afavoreixen el bon ambient de treball, el sentit de pertinença i la col·laboració.  
Molts veuen el teletreball com una eina per afavorir la flexibilització i la conciliació familiar i laboral, però no sempre és així. Els afavorirà en la mesura que vagi acompanyat de tres aspectes clau, com a mínim: uns protocols estrictes sobre els horaris de feina i el temps de dedicació; que des de l’empresa s’aportin els mitjans necessaris per poder treballar des de casa; i, finalment, que el treballador disposi d’un espai de treball apropiat.
Si no és així, el teletreball pot acabar sent una mesura perversa que d’una banda acosta l’empleat a la figura d’autònom, on ell aporta els mitjans i no té límit d’horari, però renuncia als avantatges de treballar per compte propi. I on, d’una altra banda, l’empresa perd el control sobre la productivitat i desajusta els procediments de producció i servei.
Per això, abans de deixar-nos portar pel corrent és important analitzar en quina mesura la nostra empresa i el servei que oferim són compatibles amb el teletreball. Es tracta de posar el teletreball al servei dels objectius de l’empresa i, en cap cas, canviar els objectius per fer-los compatibles amb el teletreball. Per fer el pas ens hem de preguntar si amb el teletreball millorarem el nostre servei, si el client en sortirà beneficiat, si guanyarem en competitivitat, si incrementarem la productivitat, o si obtindrem tot el talent dels nostres col·laboradors. Si en totes aquestes qüestions, o en la majoria, la resposta és positiva, endavant. En cas contrari, centrem-nos a millorar en tot allò essencial del nostre negoci en formats presencials. I si el que volem –que ho hauríem de voler– és avançar en la conciliació, fem-ho amb altres fórmules com ara la reducció o flexibilització horària, la jornada continuada, la concentració de les hores en menys dies a la setmana o amb altres fórmules contrastades i d’èxit.
No hi ha dubte que el teletreball ben utilitzat i en la mesura correcta té un enorme potencial i molts avantatges. Però implementar-lo implica redefinir processos i fer-ho posant-hi el client al centre. Fent aquest exercici veurem que moltes empreses, per la naturalesa de la seva activitat, no poden migrar al teletreball, i moltes altres ho han de fer en formats híbrids on es combina la feina presencial amb el teletreball. 

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic