Diari digital d'Andorra Bondia

L'opinió de...

imatge de Sílvia Calvó Armengol

Sílvia calvó Armengol

Ministra de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat

 

 

Transició energètica i transport públic d’accés universal




Internalitzar els costos socials i ambientals derivats de l’ús dels combustibles fòssils per avançar cap a la transició energètica i la sostenibilitat.  Amb aquest doble objectiu el Govern ha presentat una modificació de la Llei d’impostos especials. El canvi legislatiu obre la porta a l’Executiu per impulsar una rebaixa notòria del preu de l’ús de les línies de transport nacional regular de viatgers a través de la creació d’un nou gravamen associat a la venda d’hidrocarburs. El projecte de fiscalitat verda està inclòs en el full de ruta del Govern (Horitzó 23) amb l’objectiu d’afavorir la transició energètica i la reducció de les emissions de CO2 per complir amb els objectius internacionals d’Andorra de neutralitat carboni el 2050.  
Al país, actualment el 56% de les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle procedeixen de la mobilitat i un 23% del consum energètic, dels habitatges; és per aquest motiu que el ministeri prioritza les accions vers aquests dos sectors. 
Amb la voluntat d’incentivar l’ús del transport públic, el Govern preveu que, un cop aprovada la modificació de la Llei d’impostos especials que actualment és a tràmit parlamentari, es pugui aplicar una sèrie de reduccions de les tarifes perquè els usuaris agafin cada dia l’autobús. Es crearà un nou abonament mensual amb viatges il·limitats que permetrà desplaçar-se per tot el país a un preu de 30 euros al mes. Aquest nou abonament suposa una reducció de més del 30% respecte a la tarifa actual per a la zona 1  i de més del 80% per a la zona 4 fins al Pas de la Casa. Cal tenir en compte que els preus fins ara eren de 70 i 164 euros al mes, respectivament.  
Segons una enquesta del CRES, prop del 60% dels joves d’entre 18 i 24 anys indica que el preu del transport públic és un impediment a l’hora d’utilitzar-lo. El nou paquet de mesures per fer el servei de bus universal també preveu beneficis directes per als joves. S’impulsarà una reformulació del bus lliure amb una nova tarifa per a tot el jovent, que engloba les edats de 12 a 20 anys, estiguin o no escolaritzats, amb viatges il·limitats arreu del país per un preu anual de 180 euros (15 €/mes). Finalment, també es rebaixaran les tarifes relacionades amb el bus escolar. Es reduirà el preu fins a 180 euros per a dos viatges ‒en relació amb els 215,76 euros actuals, correspon a una reducció de 36 euros.
A més, el Govern ja ha incrementat la partida destinada a les subvencions que ofereix el pla Renova per millorar l’eficiència energètica dels habitatges, un altre factor clau en la lluita contra la reducció de les emissions de CO2. El pressupost del programa d’enguany ha augmentat en prop de 300.000 euros i ha arribat a 1,5 milions d’euros. Una altra novetat és la creació d’un nou paquet d’ajuts per afavorir el canvi dels sistemes de calefacció actuals per sistemes més eficients i sostenibles que pot arribar a subvencionar fins al 55% de l’obra si el pis es destina al lloguer.
Tot plegat sufragat a través de la fiscalitat verda, que preveu una càrrega impositiva per cada tona de diòxid de carboni, la meitat de la qual serà assumida directament pel Govern mitjançant la reducció corresponent del tipus impositiu vigent. Amb aquest repartiment es pretén atenuar l’impacte de la implementació de la mesura. A més, tenint en compte els neguits del sector, s’ha decidit que, pel que fa al carburant destinat a la locomoció, un cop entri en vigor la mesura i durant el 2021, l’increment que s’hagi d’assumir sigui més baix. De la mateixa manera, per al sector de la calefacció es preveu una moratòria de fins a sis anys, amb la implementació de la taxa de forma progressiva, que en cap cas no entrarà en vigor abans del 2022. 
Tot i això, en el cas que el sector decideixi repercutir l’increment en el consumidor final, aquest augment no serà més gran de 3,2 i 3,8 cèntims d’euro per litre per als hidrocarburs de locomoció, fet que podria suposar un creixement de la despesa mitjana d’uns 36 euros anuals. Així, una família amb un fill de menys de 20 anys que utilitzi el transport públic veuria compensat el canvi de preu en la locomoció amb la reducció de tarifes de l’autobús que el Govern aplicarà quan entri en vigor la Llei.
L’aposta d’Andorra per la transició energètica i la reducció de les emissions de CO2 és una aposta ferma que avança de manera decidida en pro d’un model més sostenible, però no menys social. No hem d’oblidar que el transport públic afavoreix les famílies amb menys recursos i que el 17% de la població no disposa de vehicle per als desplaçaments habituals.

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic