Diari digital d'Andorra Bondia

L'opinió de...

imatge de Tribuna

Tribuna

 

 

Transport públic, transport escolar, temporers

Autor: Josep Lluís EHRLER


Ara que es parla tant de block chain, d’intel·ligència artificial, és sorprenent la manca de dates fiables en l’Administració i les empreses. Sector públic i sector privat poden actuar amb encert segons dates fiables que parlen. Andorra era privilegiada de tenir dates de les cotitzacions de la CASS, de les declaracions d’impostos, per establir ajudes encertades per la Covid. Alguns es veien punits per trampes. La taxa turística hauria d’haver donat xifres fiables de pernoctacions cada nit de l’any. Em temo amb les excepcions que això no sigui possible. A la línia 4 circula un bus sense traducció de l’electrònica: Estació i parada, en alemany wagen hält. Això fa pensar que Coopalsa no sap gestionar bé les dates dels ordinadors-caixers de cada bus. L’abonament mensual de 30 euros, la gratuïtat ha estat un gran èxit. Els busos comunals d’Andorra la Vella de 10 cèntims el tiquet, d’Ordino de 20 cèntims el tiquet és un gran èxit. Els busos a demanda són una falsa bona idea: intrusisme als taxis i busos de mida de busos comunals amb poca ocupació.
Un diumenge al migdia he anat a la Massana a mirar els vehicles estacionats a l’avinguda St. Antoni. Pensava trobar molts més vehicles comercials, camionetes. N’he trobat 26. En la major part dels casos no podia saber si eren vehicles d’empreses domiciliats a la Massana. Hi havia 119 vehicles particulars amb immatriculació andorrana, dels quals 78 de la lletra C a la lletra K, 2 amb immatriculació temporal, un amb placa individual amb sobrecost. Hi havia 14 E, 2 F. 1 B. 1 DK i 1 UA. Coopalsa no té en compte que les escoles els dimecres tanquen al migdia i la demanda específica de treballadors del Pas de la Casa. Per al problema de l’habitatge també falten dates fiables. Cost/plusvàlues dels terrenys són una cosa, cost/plusvàlues dels murs, una altra. Les variants a construir de la Massana, de Sant Júlia de la rotonda per a Fontaneda fins a la frontera, haurien de tenir tots els carrils de sentit únic reversible, els matins de pujada, els vespres de baixada. Llàstima que s’ha fet el pont de Madrid, la rotonda cacauet de la Margineda, des del túnel de la Tàpia una entrada a St. Julià, i que no s’hi hagi fet un túnel gaire llarg a la Margineda, per tenir una gran capacitat del km 0 a la frontera, més carrils de pujada al matí, més carrils de baixada al vespre.
Fa 20 anys que la Cooperativa era una colla de rendistes egoistes, gens successors, dignes dels pioners del  clípol. Si tenien 30 autobusos més aviat deixalla no n’hi havia dos d’iguals. Els xofers empleats no parlaven català i ens obligaven a escoltar la ràdio en castellà. Els botons de parada s’havien de buscar. A la línia 2 hi ha encara ara almenys 2 autobusos que són moderns però d’una increïble estupidesa de carrosseria. Un transport públic eficaç, hi hauria d’haver a les nits autobusos i xofers als caps de línia: Sant  Julià, Arinsal, la Cortinada, Pas de la Casa per als primers serveis al matí. No té sentit que autobusos des d’Andorra la Vella pugin cada matí “fora de servei” al Pas de la Casa, Arinsal, Ordino. Les hores amb embussos de circulació regulars (baixades de les pistes) s’ha de poder inserir des dels caps de línia autobusos, o per les línies L3 L4 a Encamp, i per les línies L 5 i L6 a la Massana. Ara succeeix que dintre de 10 minuts hi hagi 3 autobusos, 2 en retard i 1 de regular.
Albert Pintat era el cap de Govern amb més mèrits quant a transport públic: Bus Exprés Sant  Julià, autobusos nous, carrils bus, semàfors per a vianants a l’avinguda Tarragona. Havia aconseguit també reduir els busos escolars que circulaven. Suposo que per una qüestió de prestigi, British College, Sant Armengol, Prat Sàlit, Margineda, potser no en aquest ordre, hauran recuperat els seus busos monstres que molt de temps circulen amb el xofer sol. Solucions de transport per cable són poc realistes, els plans urbanístics probablement ara ja no tenen espai reservat per al metro aeri, i les estacions haurien de ser unes altres, i la freqüència seria acceptable poques hores el dia. Serien independents dels embussos dels cotxes, això sí. L’eslògan Cada hora un tren ha tingut èxit a Suïssa. Ara a línies importants els dies feiners de les 7 a les 20 hores hi ha cada 30 minuts un tren, per exemple minuts 14 i minuts 44 en un sentit, i minuts 24 i minuts 54 en sentit contrari. Si França garantís la continuïtat de trens Toulouse-Hospitalet, una línia de tren d’Hospitalet al fons de la Vall d’Incles seria més assequible i útil que una línia a Barcelona. A França no interessa millorar Narbona-Perpinyà-Espanya.
Els pitjors semàfors per a vianants es troben a la frontera comunal: 2 a l’avinguda Meritxell, 2 a  Carlemany. Els semàfors no són concebuts per fer esperar els vianants un minut i mig.
Els cartells de parada no reflecteixen la realitat. Hi havia un bus comunal d’Encamp que pujava a les Pardines. El bus deixava de circular. El cartell parada es quedava. Es feia un abric parada bus comunal Encamp al Càmping, ara ja excàmping, Bus Exprés cada hora, esquí bus, funi bus ...
Una empresa important de turisme dona feina a l’estiu a estacions d’esquí d’Argentina. Era convenient que aquells experts  esdevinguessin els nostres temporers. Ara venen molts per treballar a sous baixos en molts altres sectors. Poden comprar abonaments mensuals per 30 euros.

 

 

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte