Els darrers dos mesos he tingut l’oportunitat de col·laborar en el projecte Andorra al Natural, l’Entorn on Germinen les Idees, impulsat per Andorra Turisme i National Geographic, i que ha comptat amb la col·laboració de la consultora especialitzada en innovació disruptiva Imagine. Junt amb altres companys hem hagut de valorar sis iniciatives per millorar l’oferta turística d’Andorra en tres segments objectiu diferents: el turisme esportiu, el del benestar i el prèmium. Recomano a tothom que miri els tres vídeos que s’han produït per explicar per què Andorra és un destí ideal per generar oferta de qualitat en aquests tres segments. https://www.nationalgeographic.es/contenido-ofrecido-andorra-al-natural-innovacion.
No us vull parlar del contingut de les propostes. Ja han estat explicades i, de ben segur, les podrem comentar a mesura que es facin realitat els pròxims mesos i anys. Participar en el projecte m’ha permès confirmar algunes idees vinculades al turisme i extrapolables a molts altres àmbits que vull compartir:
Primer. Sovint no som conscients de l’enorme potencial d’Andorra com a destí turístic. Un potencial natural que quan venen professionals de fora els deixa bocabadats. Hem de ser exigents, no podem caure en l’autocomplaença, però tampoc cal que siguem molt més durs amb nosaltres mateixos del que ho som quan viatgem. Valorem el que tenim, cuidem-ho i mostrem-ho tal qual és.
Segon. Al llarg dels anys a Andorra hem acollit moltes persones amb un gran talent. Persones agraïdes al país i predisposades a col·laborar i aportar desinteressadament les seves idees. És el cas de la Xari Rodríguez i la Marta Rosinach que han inspirat des de la seva experiència personal les propostes en turisme esportiu i turisme del benestar. Andorra està ple de persones com la Xari i la Marta amb una llarga i genuïna experiència personal i professional, persones que estarien encantades de participar en projectes encaminats a millorar el nostre país. Només cal buscar-les, demanar-los-hi i escoltar-les.
Tercer. Hem de tenir una mentalitat oberta i permeable a idees disruptives. Els sis grups que han treballat les propostes presentades estaven formats per un terç de persones del país i dos terços de persones d’arreu del món. Una barreja de professionals, sensibilitats i experiència que ha donat com a resultat propostes avançades, tecnològiques, ambicioses i adaptades per preservar i comunicar l’autenticitat i genuïnitat andorrana. Col·laborar amb professionals de primer nivell i associar la marca Andorra a marques de qualitat i prestigi ens farà millors.
Quart. En el transcurs de la presentació del projecte el ministre Torres va explicar que l’any 2023 s’havia assolit la xifra rècord de 9,3 milions de visitants i, encara més important, que les pernoctacions havien arribat a la xifra també rècord d’11,8 milions amb un increment de 17,3% en relació l’any anterior, i un 33,7% més que la d’abans la pandèmia. Són xifres espectaculars i són el fruit d’anys de promoció encaminada a potenciar el destí Andorra. El nombre de visitants no pot créixer infinitament, no seria sostenible en termes de recursos naturals i preservació del medi, tampoc ho seria per la capacitat de les infraestructures, especialment viaries i, finalment, tampoc ho seria en termes de mercat laboral i la necessitat de treballadors per prestar serveis a més visitants. Arribats a aquest punt caldrà canviar els objectius de la promoció i centrar-la en l’increment de les pernoctacions sense augmentar els visitants.
Cinquè. La millor forma de potenciar les pernoctacions sense incrementar els visitants és apostar per la qualitat. Més qualitat implica increment de preus, més despesa per càpita i un nivell de turisme superior. Una oferta de més qualitat i variada permetrà anar a buscar turisme a zones geografies més llunyanes i amb un poder adquisitiu superior. En aquest sentit, hem de ser ambiciosos i sortir de la resignació de pensar que és molt difícil que vinguin visitants més enllà d’Espanya i França.
Tot just fa uns dies Sílvia Oller explicava a La Vanguardia que el turisme a la província de Girona provinent dels EUA i al Canadà havia crescut un 48% des del 2019 i les pernoctacions un 147%. Un turisme que segons explicava Oller busca experiències autèntiques i exclusives. A Andorra les tenim. El Josep Areny (Calbó) ens ho explica en un dels vídeos del National Geographic.