Vicepresident de vendes i experiència de client a Kia Europa, el saragossà Carlos Lahoz porta tretze anys a Frankfurt. Acaba de passar per Andorra per assistir a una convenció... i gaudir del país. Li robem una estoneta
Parla de resiliència. Ho és, la indústria de l’automòbil, de resilient?
Absolutament. Sabeu què passa? Estem patint més canvis en sols cinc anys que els últims vint-i-cinc. És un moment crític, estem fent tota la transició dels motors de combustió a l’electrificació. Tot comporta molts canvis. I hem de millorar l’experiència del client, que és absolutament diferent de conduir dièsel o gasolina.
Entenem.
Hi ha canvis tecnològics i legislatius. La UE demana reduir la petja de carboni i per tot plegat necessitem processos forts, equips ben preparats i molta resiliència, efectivament.
Com passar del cotxe de cavalls al motor de combustió.
No és sols la motorització on es produeix el canvi, sinó tota l’experiència dins del cotxe. Per exemple, la conducció autònoma, la millora en la seguretat, la navegació, les dades, les opcions d’escoltar música, veure pel·lícules...
El cotxe serà com el mòbil, diu.
Pràcticament. Podrem pagar amb ell, per exemple.
Si aparqués sol, sense ratllar-se...
De fet, la tecnologia KIA ho permet. Estàs dins del vehicle, però poses el pàrquing autònom i sols has d’accelerar molt suaument i el volant fa les maniobres. Aparca en bateria i en línia.
Quin estalvi! Jo estic casada amb la columna del pàrquing, com que el ‘roce hace el cariño’.
Ens ha passat a tots. El teu cotxe també es connectarà amb la resta de coses del voltant, la internet de les coses. Podran compartir informació entre cotxes del voltant i millorarà la seguretat. Si estàs despistada, el cotxe avisarà que el de davant està frenant. Rebràs missatges al navegador com ara “portes dues hores conduint, vols que busqui un restaurant?” I farà la reserva. Buscarà punts de càrrega. Podràs posar el pilot automàtic, diguem-ne, i només estar una mica atenta per si cal agafar el volant.
Què en serà de llest!
Si hi ha una col·lisió, un accident, hi ha un botó del pànic que llançarà un SOS, truca als serveis d’emergència si salten els airbags... Nosaltres presentem un vehicle nou, EV9, que compta amb patrocini d’Ordino Arcalís precisament, de l’estació, un tot terreny molt gran, de més de cinc metres, que té una càmera que t’apunta als ulls i si estàs conduint i detecta que se’t tanquen, que estàs cansat, o que els apartes massa estona de la carretera, t’avisa.
Caram.
I en el futur els volants podran tenir sensors per seguir el ritme cardíac: pot trucar a emergències si cal. El nivell de serveis dins del cotxe s’expandeix de manera important.
Ja veiem, ja.
Aquí, a Andorra, per exemple, he vist cases amb panells solars. Aquest EV9 és capaç d’actuar com una bateria mòbil, amb un doble sentit de càrrega: si necessites extreure electricitat del cotxe, pots. Per exemple, estàs al camp i necessites endollar algun aparell, doncs tens el cotxe!
Els problemes o traves perquè tot plegat es generalitzi?
La legislació en primer lloc. La conducció autònoma té diferents nivells i si KIA per exemple té avançats nivells molt alts, ha de tenir autorització en cada país. A banda, les carreteres han d’estar preparades, tenir connexió amb altres vehicles... Han de passar certes coses.
El futur.
També estem preparant, fixeu-vos, que si un dia hi hagués una apagada general, amb nou cotxes d’aquests es podria donar electricitat a un aeroport per a un funcionament d’emergència.
I el romanticisme de la conducció, on queda?
Però tens l’opció de desconnectar la conducció autònoma. Pots combinar-ho. En un viatge llarg, potser una estona vols sentir la conducció, els revolts... però després entres en una via recta i durant una hora desconnectes una mica.
Això dels cotxes molt grans, però... Fins i tot hi ha ciutats que pensen cobrar-los més per aparcar.
Depenent del tipus de ciutat, la mobilitat ha de canviar. S’estan congestionant i tu no necessites un cotxe gran dins de la ciutat. Si fas un viatge molt llarg, o estàs a la muntanya, sí voldràs un 4x4, altres prestacions.
Normal.
La prioritat és l’eficiència del parc existent. Hi ha un parc de vehicles molt contaminant i hauria de ser prioritari reduir-ho. El 15% de les emissions de CO2 és degut als cotxes, a Europa.
L’enemic a batre. I anar a peu?
Per descomptat! Jo sóc un gran fan de l’esport i d’utilitzar les cames, efectivament. Però ja entenem tots que per anar d’Andorra a Barcelona...