Cristina Pereira és la responsable de sostenibilitat d’Europauto, empresa que treballa amb Cupra i Seat i ha rebut un premi per part del grup Volkswagen per la seva implicació amb el medi ambient, el reciclatge i la sostenibilitat de les instal·lacions.
En què consisteix el reconeixement?
És un projecte que ens va oferir el grup Volkswagen, que l’han impulsat ells. Volen que entre un 5% i un 10% de la xarxa de concessionaris es pugui certificar, i nosaltres hem sigut els primers a aconseguir el màxim reconeixement.
Quants n’hi ha?
Podia ser bronze, plata, or o platinum, i nosaltres som el primer taller europeu a tenir aquest últim. Ha costat, hi ha moltes hores al darrere. Cal dir que era un projecte voluntari.
En què es van basar per avaluar-los?
Va vindre presencialment a fer una auditora certificada que primer va fer una volta de reconeixement a les instal·lacions, amb especial èmfasi a la zona de reciclatge, que la tenim adaptada amb cubells per a cada tipus de material, ja siguin substàncies tòxiques de bateries o altre material per exemple.
Van analitzar alguna cosa més?
Més tard va ser la part més de paperassa, on vam haver de certificar que tots els aparells electrònics tenien la categoria pertinent. També tenim una gran part de domòtica, que ens ha ajudat molt. Per exemple, les portes tenen un sensor que quan s’atansa un cotxe puja fins a l’alçada necessària perquè pugui passar.
Caram!
I també evita que si hi ha la calefacció encesa se’n vagi l’escalfor! En resum, vam haver de demostrar que tot el que tenim a les instal·lacions ajuda el medi ambient i a reduir l’empremta de CO2. A més, la pintura que fem servir per pintar els cotxes és ecosostenible.
És bastant nova la instal·lació, oi?
El maig del 2026 farà quatre anys que estem aquí, i intentem cuidar-la perquè estigui com el primer dia, que és complicat, però que com a mínim es mantingui.
Què valoren en general?
S’enfoquen sobretot en el canvi climàtic, la gestió dels recursos i el compliment ambiental. Volen reduir un 30% les emissions de CO2 el 2030, i valoraven l’eficiència energètica, la gestió de residus, la reducció d’emissions i el foment a la mobilitat elèctrica.
En teniu molts, de cotxes elèctrics?
Doncs mira, per exemple, la meitat dels cotxes de cortesia que tenim són híbrids, i ara n’hem incorporat un de 100% elèctric. També es van fixar molt en com nosaltres fomentem dins l’empresa, amb els empleats, no agafar el cotxe si no és necessari.
Com és que us hi vau presentar?
Perquè Europauto, com a empresa, tot el que pugui ajudar en el medi ambient som els primers. No és només vendre cotxes, per a qualsevol cosa aquí estem!
El taller és brutal.
Quan es van muntar les instal·lacions tot es va fer amb molta cura. També tenim plaques fotovoltaiques, i com que amb el temps hem vist que van molt bé, n’hem posat més, i consumim l’energia que nosaltres mateixos produïm. Fins i tot, depèn de com toqui el sol, si ens en sobra la venem, a FEDA.
Teniu més projectes similars pensats?
Ara mateix no, però sí que volem mantenir el camí fet fins ara i si es pot millorar, doncs millor. En qüestions de domòtica hi ha molta cosa per fer, ja en tenim molta d’implementada, però tot el que puguem incorporar, com ara sensors de moviment o programació de la il·luminació, ho farem.
Endavant!
També ens agradaria millorar la recol·lecta de l’aigua. Per exemple amb la que utilitzem per netejar els cotxes dels clients, no sé si posant un dipòsit o alguna altra cosa. Tot és viable per a nosaltres, evidentment tenint en compte el cost.