El grup parlamentari Andorra Endavant va presentar ahir a Sindicatura una proposta d’acord per crer el Document Nacional d’Identitat (DNI) en format targeta, que seria complementari del passaport i que permetria modernitzar el sistema documental.
Actualment, recorden els consellers d’AE, “Andorra només disposa del passaport com a únic document oficial d’identificació, fet que genera inconvenients a la vida quotidiana per raons de mida, desgast i funcionalitat.”
La proposta estableix tres punts clau: el primer, la millora de la gestió dels estocs de passaports per evitar futures ruptures de subministrament i garantir la continuïtat del servei. El segon, l’estudi de viabilitat econòmica i tècnica per a la creació del DNI, que hauria de facilitar tràmits interns amb l’administració, la sanitat, el sistema educatiu i les entitats bancàries, reduir l’ús intensiu i l’envelliment prematur dels passaports, oferir una alternativa pràctica en cas de pèrdua o robatori del passaport, garantir una identificació segura i contínua per a tots els ciutadans i incrementar l’eficiència i la seguretat de la gestió documental estatal.
El tercer punt clau és presentar les conclusions dels estudis davant de la Comissió Legislativa corresponent abans de finalitzar l’any 2025. Aquesta mesura, conclou AE, és una qüestió de “responsabilitat institucional i eficiència administrativa” que permetria dotar el país d’un sistema documental modern, segur i adaptat a les necessitats reals dels ciutadans.
La formació demana pels canvis directius a les escoles d'Ordino i Encamp
D'altra banda, Andorra Endavant vol treure l'aigua clara sobre els canvis en les direccions de les escoles de secundària d'Ordino i Encamp. Per això la consellera Noemi Amador ha registrat un conjunt de preguntes escrites dirigides al Govern amb l’objectiu d’aclarir la informació relativa "a la possible destitució sobtada de les direccions" dels dos centres educatius. Aquesta situació ha generat "inquietud i desconcert" en la comunitat educativa, així com entre les famílies dels alumnes, justifica la formació.
El motiu principal d’aquestes preguntes és demanar transparència i explicacions sobre els criteris i procediments que haurien motivat les decisions, que semblaria que s’haurien pres "de manera abrupta i sense comunicació prèvia als implicats". A més, des d’Andorra Endavant es considera necessari abordar una reflexió més àmplia sobre el model de governança i gestió dels equips directius dels centres educatius, amb la voluntat d’aportar propostes constructives per garantir l’estabilitat i la qualitat educativa.
Les preguntes formulades es divideixen en dos blocs. Un primer relatiu a les destitucions de les direccions dels centres educatius i un segon sobre el model de governança escolar. Així, es demana pels criteris que motiven les destitucions, qui assumirà les responsabilitats dels càrrecs directius vacants arran de les destitucions, per què s’ha pres la decisió sense un període previ de transició, si s'ha informat els claustres afectats i les famílies, etcètera. Igualment, es demana si es preveu que els càrrecs de direcció dels centres educatius puguin ser de caràcter rotatiu, si es voldrà recollir de manera formal i periòdica l’opinió del professorat, alumnat i famílies sobre la gestió de l’equip directiu, etcètera.