El referèndum sobre l’acord d’associació amb la Unió Europea ha tornat a generar un xoc polític al Consell General. Andorra Endavant ha reclamat que la consulta se celebri abans que acabi la legislatura, mentre que el cap de Govern, Xavier Espot, ha defensat que el procés s’ha de mantenir segons el calendari previst per l’Executiu i ha acusat la formació liderada per Carine Montaner d’utilitzar aquesta qüestió per fer oposició al Govern. En aquest sentit, Montaner ha defensat que l’acord amb la Unió Europea és "una de les decisions més transcendents" que haurà d’afrontar el país en les darreres dècades i que, per aquest motiu, la ciutadania ha de poder pronunciar-se directament sobre la seva ratificació. Montaner ha reclamat que el referèndum es convoqui abans del final de la legislatura i ha afirmat que "no s’ha de tenir por" al resultat de la consulta.
La proposta, però, no ha rebut el suport de la resta de grups de l’oposició en els termes plantejats per Montaner. La consellera general socialdemòcrata Susanna Vela ha defensat que la ciutadania andorrana "s’ha de votar", però ha remarcat que la consulta s’ha de fer sobre un text definitiu i amb totes les garanties jurídiques necessàries. Per aquest motiu, el PS ha optat per l’abstenció. Igualment, Concòrdia ha defensat que la ciutadania ha de poder pronunciar-se sobre l’acord d’associació amb la Unió Europea, però considera que el referèndum s’ha de convocar quan el text estigui definitivament tancat i la Unió Europea hagi completat la seva validació. El president del grup parlamentari, Cerni Escalé, ha advertit que no tindria sentit sotmetre a votació un acord que encara podria patir modificacions durant la tramitació europea i ha defensat que la consulta s’hauria de fer abans que passi pel vistiplau de la resta de països.
El cap de Govern, Xavier Espot, ha estat més contundent en la seva resposta i ha acusat Andorra Endavant d’utilitzar el referèndum com una eina d’oposició política. Espot ha assegurat que l’executiu complirà el compromís electoral de convocar la consulta un cop Europa hagi completat els seus tràmits i després que el Govern hagi ratificat l’acord. “No estem faltant a la ciutadania”, ha defensat, i ha afegit que acusar l’executiu de no voler convocar el referèndum és “de mal gust”. “Mentre jo sigui cap de Govern aquest compromís no canviarà ni una coma”, ha afirmat. D'igual forma, Espot ha retret a Andorra Endavant que interpreti l’ajornament del referèndum com un incompliment i ha assegurat que la formació no busca garantir que la ciutadania voti amb tota la informació disponible, sinó aprofitar un context de desgast polític del Govern. Espot ha qualificat aquesta actitud de "fer una oposició de poca qualitat".
La proposta d’Andorra Endavant ha estat finalment rebutjada amb 2 vots a favor, 16 en contra i 8 abstencions. El debat ha deixat palesa una coincidència general entre els grups sobre la necessitat que la ciutadania pugui pronunciar-se sobre l’acord d’associació, però amb discrepàncies sobre quan i en quines condicions s’ha de celebrar la consulta.
Via preferent i tercer pagador
En la resta de debats de la jornada, el Consell General també ha rebutjat una proposta d’Andorra Endavant per encarregar una avaluació independent de la via preferent sanitària i sotmetre’n la continuïtat a un referèndum consultiu. La iniciativa defensava analitzar l’impacte del model sobre els pacients, els professionals, els temps d’espera i la despesa sanitària. La majoria ha considerat que no és necessari un estudi extern i ha defensat que la via preferent està sotmesa a un procés de millora contínua. La ministra de Salut, Helena Mas, ha remarcat que l’Enquesta Nacional de Salut del 2024 mostra una valoració positiva del sistema per part de la ciutadania.
També ha decaigut la proposta per implantar el tercer pagador generalitzat perquè els pacients no hagin d’avançar els diners de les prestacions cobertes per la CASS. Tot i que diversos grups han coincidit en l’objectiu d’avançar cap a aquest model, el grup de la majoria ha rebutjat la iniciativa per considerar que podria incrementar la demanda sanitària i tensionar el sistema. La proposta ha obtingut 6 vots a favor, 14 en contra i 2 abstencions.
La proposta d'Andorra Endavant que sí ha tirat endavant ha estat una per a dur a terme una enquesta adreçada a tot el Cos de Policia amb la finalitat de recollir propostes de millora relatives als recursos, als procediments, a l'organització, a la formació, al marc normatiu i a qualsevol altre aspecte que pugui facilitar la seva tasca diària.