Els comuns d’Andorra la Vella i Escaldes-Engordany han acordat unificar l’embelliment de l’avinguda Meritxell i Vivand. Per això les dues corporacions convocaran conjuntament un concurs de mèrits per elegir l’equip que redactarà el projecte. La voluntat és crear un únic eix comercial. “És bo que hi hagi un sol concepte, tot i que no cal que sigui idèntic”, va dir la cònsol major de la capital, Conxita marsol, mentre que la seva homòloga d’Escaldes-Engordany, Trini Marín, va destacar que es tracta d’un projecte de país i que donarà més valor a aquest espai.
El primer pas serà la convocatòria del concurs de mèrits, que deixarà la porta oberta a la participació d’unions temporals d’empreses entre negocis andorrans i internacionals. En el jurat es preveu que, a banda dels dos comuns, també hi hagi representants de les associacions de comerciants i la intenció és disposar del projecte al maig. Aquest haurà de definir el mobiliari urbà, el paviment, els elements de decoració i l’aplicació de les noves tecnologies –com ara wi-fi al llarg de tot el carrer, punts d’accés a internet, jocs de llum... Les cònsols van explicar que s’ha optat per un concurs de mèrits i no d’idees perquè els dos comuns ja tenen “molt estudiat com volen que sigui l’eix comercial”. En tot aquest procés es preveu comptar amb la participació del Col·legi d’Arquitectes i també d’Andorra Regenera.
Tan bon punt el projecte estigui enllestit, els dos comuns adjudicaran les obres. En el cas d’Andorra la Vella, la intenció és començar els treballs aquest any, concretament entre el maig i el juny. “L’avinguda Meritxell necessita un embelliment urgent”, va dir Marsol, que va afegir que el cost global de l’actuació no hauria de superar els 1,2 milions d’euros, sense tenir en compte The Cloud. El projecte abraçarà des del carrer de la Unió fins a la plaça Rebés, i per això abans caldrà definir si a la part alta s’aposta per un o dos sentits de circulació. Això encara no està decidit, i per valorar-ho s’ha encarregat estudis a Mobilitat. Marsol també va declarar que la unificació de les avingudes no ha de fer que la part baixa de Meritxell es tanqui durant tot el dia.
En el cas d’Escaldes-Engordany, les obres començaran el 2018. Marín va recordar que s’han de solucionar les dificultats que hi ha a la part alta de la parròquia, ja que l’accés pel carrer Santa Anna comporta problemes i no és una entrada adequada. La cònsol escaldenca també va especificar que la valoració que es va fer al seu moment per renovar el paviment pujava a 1 milió d’euros. A això caldria afegir-hi l’embelliment. Quant a la possibilitat d’instal·lar un tramvia que uneixi els dos extrems de Carlemany i Meritxell, Andorra la Vella no ho acaba de veure clar.
Per altra banda, els dos comuns confien que, tenint en compte que es tracta d’un projecte d’interès nacional ja que el comerç és un dels pilars més importants, la iniciativa tindrà el suport del Govern. Això s’hauria de materialitzar principalment en els passos soterrats que les corporacions consideren que caldria construir al carrer de la Unió, a la Rotonda i al carrer Bonaventura Armengol. Aquesta serà una de les peticions que traslladaran a l’executiu, ja que són punts perillosos perquè els vianants travessen sense mirar. Les mandatàries esperen que el Govern no posarà objeccions a aquestes obres.
Quant al nom que tindrà aquest espai comercial unificat, les corporacions encara no han definit si s’adoptarà Vivand per als dos eixos, si es deixarà la nomenclatura actual o si s’optarà per alguna de diferent. Marsol va declarar que Andorra la Vella no ho té decidit i Marín va remarcar que el nom de Vivand ja està consolidat i que no es preveu fer marxa enrere, al mateix temps que va recordar que quan es va adoptar ja es va triar amb la voluntat que pogués englobar diverses zones. Els comuns tampoc no s’han plantejat encara la constitució d’un ens per promocionar les avingudes, tot i que preveuen impulsar actes conjunts, i van recordar que tenen temps fins al 2019.
D’altra banda, Marsol i Marín van assegurar, davant la possibilitat que la congelació de les transferències als comuns per a l’any 2017 no pugui ser aprovada en seu parlamentària, que hauran de respectar el que acordi el Consell General, que és qui ha de prendre la decisió.
Utilització de les targetes per accedir als pàrquings
Marsol i Marín van recordar que un altre dels projectes conjunts que preveuen impulsar les dues corporacions és la unificació de les targetes per poder accedir als aparcaments públics de les dues parròquies. Els comuns hi estan treballant des de fa un temps i la intenció és disposar del conveni en breu. El projecte està trigant més del previst ja que els sistemes que utilitzen els pàrquings de les dues parròquies són diferents. Les cònsols van explicar que s’ha trobat la manera que les targetes es puguin utilitzar sense haver de fer cap modificació tècnica.