¿Està patint el sector del taxi la competència deslleial de transportistes que fan trasllats de turistes sense el permís per fer-ho, infringint així la Llei reguladora del transport públic de passatgers? Els taxistes fa temps que es queixen de l’existència d’aquesta competència deslleial, però de la sessió ordinària que va celebrar ahir el Consell General no es dedueix una resposta clara a aquesta qüestió.

El Govern i l’oposició van mantenir una posició totalment contrària en aquesta matèria.
I és que el president del grup parlamentari socialdemòcrata, Jaume Bartumeu, va acusar directament el ministre d’Economia i Territori, Jordi Alcobé, de saber que s’està registrant al país “operacions d’intrusisme” i no actuar. Per la seva banda, Alcobé va reiterar en les seves intervencions que “el Govern no té coneixement” que hi hagi actuacions dins del sector que estiguin conculcant la llei.
El desembre de l’any passat, tècnics del ministeri es van reunir amb els professionals del sector del taxi per tractar sobre aquesta problemàtica i els van demanar que denunciessin els vehicles infractors. Així, el 14 de gener d’enguany els taxistes van lliurar una relació amb les matrícules de prop d’una trentena de vehicles que suposadament estarien infringint la llei. Segons va explicar Alcobé, però, dels controls que es van realitzar no es va deduir que hi hagués cap infracció, ja que la majoria de vehicles eren de particulars o taxis legalitzats.
Tot i així, des del ministeri es va fer arribar una nota a la Cambra de Comerç, la CEA, agències de viatges i altres entitats de quan el transport es pot considerar complementari i quan correspon als taxistes. A més, el Centre d’Atenció contra l’Intrusisme (CACI) també fa una tasca d’inspecció de manera periòdica. El resultat d’aquests controls, segons Alcobé, és que “no hi ha hagut cap infracció de la normativa vigent” en el total de dotze controls que es van realitzar, per exemple, al llarg del 2012, ja que en la majoria dels casos els vehicles eren conduïts per turistes o per taxistes autoritzats.  
L’opinió de Bartumeu és totalment diferent, ja que segons va dir “s’està desbordant la llei” i va acusar el ministre de no fer res per fer-la complir. El president del grup parlamentari socialdemòcrata va recordar que no és il·legal que els hotels portin en vehicles propis els seus clients a peu de pistes, però sí el transport que es fa als aeroports. Alcobé va reiterar, però, que “si el Govern tingués coneixement que hi ha alguna infracció s’actuaria en conseqüència”. A més, el ministre va acusar els socialdemòcrates de no afavorir el sector en haver concedit quatre llicències noves el 2010, quan estaven al Govern.

Rodríguez manifesta que tindrà en compte tots els actors de la sanitat

La consellera general socialdemòcrata Sílvia Bonet va criticar ahir el Govern per no tenir en compte, segons la seva opinió, els professionals en la composició de la comissió de la cartera de serveis i productes de salut. Aquest òrgan és el que s’encarrega de determinar quines són les prestacions sanitàries a què tenen dret els usuaris. Segons va explicar Bonet, no s’ha tingut en compte, per exemple, el Col·legi de Metges, que ha presentat un recurs per aquesta qüestió, ni tampoc la resta de prestadors de serveis. La ministra de Salut i Benestar, Cristina Rodríguez, va recordar que hi ha més d’un miler de prestadors de serveis i col·legis professionals i que tan sols hi ha hagut un recurs. Tot i així, va indicar que la intenció del ministeri és tenir en compte a la reforma sanitària els diferents actors que hi prenen part. “Si hem de millorar la informació, doncs ho farem”, va dir la ministra.  Rodríguez va deixar clar que a hores d’ara la cartera de serveis encara no està, ni molt menys, tancada, i va negar que apliqui “criteris economicistes” a l’hora de determinar quins serveis es donaran als usuaris.

La pressió de la Duana continuarà en la lluita contra el contraban

El Govern i l’oposició van coincidir ahir en la necessitat de no abaixar la pressió en la lluita contra el contraban de tabac. El ministre de Finances, Jordi Cinca, va explicar, responent a una pregunta del president del grup parlamentari socialdemòcrata, Jaume Bartumeu, que durant els exercicis 2010, 2011 i 2012 la Duana va imposar 437 sancions, 87 de les quals van estar relacionades amb la lluita contra el contraban. De les xifres exposades pel ministre es dedueix una davallada en la imposició de sancions de control duaner. Així, mentre que el 2010 van ser 205 les sancions imposades (36 de les quals per contraban de tabac), el 2011 van baixar a 150 (24 per contraban de tabac) i el 2012 (fins ara perquè encara hi ha expedients oberts) se n’han imposat 82 (25 per contraban de tabac). Cinca va indicar, però, que no s’ha produït menys actuacions en aquest àmbit, tot i l’esforç que s’ha hagut de fer en matèria de formació amb el desplegament del nou marc fiscal. Segons el ministre, la reducció de sancions és conseqüència de la reducció de les importacions i del fet que hi ha menys errors gràcies a la tecnologia.

Martí afirma que el projecte sanitari no ha canviat

Les desavinences concretes que hi va haver entre el Govern i la direcció del SAAS encara són una incògnita. El debat d’ahir al Consell no va permetre aclarir molt més del que ja se sabia sobre el cessament de la direcció de l’organisme. Tot i els reiterats intents de la consellera general socialdemòcrata Sílvia Bonet, el cap de Govern, Antoni Martí, va informar de poques novetats. “No s’han perdut dos anys perquè no s’ha canviat el projecte”, es va limitar a  dir Martí, al mateix temps que va voler deixar clar que “el més important són les reformes, que tindran continuïtat”.

Roser Suñé estudia canvis en les ajudes a les APA

La ministra d’Educació, Roser Suñé, està estudiant possibles canvis en la distribució de les subvencions a les associacions de pares. A hores d’ara, cadascuna de les set associacions rep 2.294 euros, independentment del nombre d’alumnes de cada centre. La consellera socialdemòcrata Rosa Gili va insistir en la necessitat de canviar els criteris de les ajudes en ser “poc adequats”.