Després que els cònsols anunciessin dimarts passat la voluntat de redactar una proposició de llei per modificar el destí de les transferències del Govern, el ministre portaveu, Jordi Cinca, va remarcar que aquests canvis s’hauran d’impulsar durant la propera legislatura. Cinca va recordar que l’acord institucional assolit amb les corporacions ja recollia aquesta voluntat i que l’executiu no ha canviat de parer. En aquest sentit va indicar que en un nou marc competencial i de transferències és “perfectament plausible” que es modifiqui l’obligatorietat d’utilitzar el 80% d’aquests ingressos a inversions i el 20% a funcionament. De fet, va declarar que “no em sembla una mala decisió” que els comuns hagin destinat una part de les transferències a funcionament, vista la caiguda dels ingressos, encara que la llei no ho reguli així.
Quant a la decisió de presentar una proposició de llei, Cinca considera que no és la millor via ja que la proximitat amb el final de la legislatura no la fa viable. El que sí que veu com una opció perquè aquest canvi es pugui materialitzar de forma imminent és a través d’una esmena al pressupost i per això caldrà que els cònsols negociïn amb els grups parlamentaris.
Llei de bases
El ministre portaveu també es va referir als dubtes d’inconstitucionalitat que planteja la Llei de bases de l’ordenament tributari als comuns. Cinca va recordar que això va lligat a la creació de l’agència tributària única, un “pas inequívoc en favor de l’eficiència”, va dir. Aquesta decisió no respon a cap voluntat d’escapçar l’autonomia financera de les corporacions, que es mantindrà com avui, segons va assegurar. En aquest sentit va explicar que aquest organisme gestionarà a compte dels comuns, amb un sistema similar al que s’utilitza avui en la recaptació de l’ITP o la vinyeta dels vehicles. Al mateix temps va reiterar que a la llarga l’objectiu és que l’agència tributària sigui un ens autònom.
Cinca també es va referir ahir al retard en els treballs de construcció de la rotonda a la CG-3, a la sortida d’Escaldes-Engordany. El ministre portaveu va explicar que tot i que s’ha obert al trànsit, l’obra encara no ha estat recepcionada pel Govern tenint en compte que encara falten per enllestir algunes actuacions, com la revegetació d’una part de les parets, el retorn a l’estat original d’alguns terrenys afectats o la fi de les illetes d’accés a la rotonda. Quan s’hagi fet la recepció definitiva serà el moment de veure en quant s’ha de fixar el retard i valorar quina sanció s’imposa a la constructora, en el cas que calgui aplicar-la.
Així mateix, sobre la visita a Andorra del president del Govern espanyol, Mariano Rajoy, el ministre portaveu va destacar que la previsió és que pugui venir entre finals d’aquest any i principis del 2015 i que estan a l’espera d’una resposta del país veí.
Reemborsament al 100% de l’arteriopatia obliterant greu
El Govern va aprovar el decret de modificació del reglament regulador de les prestacions de reemborsament fins al 100% de les tarifes de responsabilitat de la CASS per incloure-hi una nova patologia: l’arteriopatia obliterant greu. Es tracta de l’obstrucció de les artèries que subministren sang a les extremitats inferiors com a conseqüència dels dipòsits de colesterol a les artèries. Els símptomes es poden agreujar fins al punt de patir dolor intens a les cames en caminar i, fins i tot, en repòs.
El consell de ministres considera així que cal continuar actualitzant aquest annex, incloent-hi en aquest cas altres patologies cròniques que representen un cost important per al malalt com és aquesta en un estadi d’isquèmia permanent crònica o que ha requerit un acte de revascularització o amputació. El consell d’administració de la CASS ja ho va validar.
Negociació pels serveis mínims
El Govern ha introduït algunes modificacions a la llei de vaga arran de les aportacions de tècnics de l’executiu. Una d’aquestes fa referència a com s’hauran de determinar els serveis mínims, en què s’ha establert un procés més llarg ja que caldrà que tingui lloc una negociació prèvia entre el patró i els representants dels treballadors. Dimarts que ve s’ha convocat les organitzacions sindicals i empresarials amb l’objectiu que facin aportacions al text.
Dotze nous vehicles
El consell de ministres va adjudicar el lloguer via rènting de dotze vehicles destinats al servei de Policia, la renovació del parc mòbil més important des de l’any 2008. El lloguer és per quatre anys (inclou el manteniment, les revisions i els canvis) i puja a 8.916 euros mensuals. Vuit dels cotxes són de l’àrea de Seguretat Pública i Proximitat Ciutadana i els quatre restants, de l’àrea de Policia Criminal, i substituiran vehicles de més de deu anys d’antiguitat.
Independència de la justícia
El ministre portaveu, Jordi Cinca, va reiterar ahir que el Govern no comparteix l’opinió del president del grup mixt, Jaume Bartumeu, sobre els treballs per informatitzar la justícia. Al mateix temps va dir que si el que realment es vol és denunciar la politització de la justícia cal que es digui obertament. Precisament sobre aquesta qüestió va defensar que el poder judicial està fent la seva feina amb independència i sense intervenció per part del Govern.