La campanya electoral dels comicis del 2 d’abril passat només va fer decidir el vot a un 32,1% de l’electorat, però el partit que va ser capaç de treure més rendiment d’aquest període va ser Concòrdia. Un 50,2% dels seus votants van prendre la decisió de fer-los confiança durant la campanya electoral. Així ho posen de manifest els resultats de l’enquesta política postelectoral que per primera vegada ha elaborat l’àrea de Sociologia d’Andorra Recerca + Innovació i que el coordinador del grup, Joan Micó, ha presentat avui.

Igualment, un 62,4% dels enquestats asseguren que ja tenien el vot decidit i segons les dades recollides per l’AR+I, qui més va decidir el vot durant la campanya van ser els més joves (41%), mentre que el percentatge disminueix a mesura que puja la franja d’edat, i se situa en un 22% en el cas dels majors de 65 anys. Si es mira per partits, amb l’excepció de Concòrdia, la resta d’electors majoritàriament ja tenien decidit des d’abans dels comicis a qui votarien.

Micó ha destacat que l’enquesta també permet veure que entre qui admet votar DA hi ha des del centre esquerra fins a l’extrema dreta, fet que considera “un avantatge”, mentre que el PS i SDP estan més ancorats a l’esquerra. De la mateixa manera, Concòrdia, tot i ser un partit nou, segons els resultats també agrupa electors des de l’extrema esquerra fins al centre dreta. Andorra Endavant, en canvi, té pràcticament tot l’espectre ideològic.

Diferències

L’enquesta també posa de manifest les diferències de seguiment de la campanya entre els andorrans, i per tant amb dret a vot, i els no nacionals. En el primer cas, un 64,6% asseguren que van seguir la campanya amb molt o bastant interès; en canvi, el 67,3% dels no andorrans la van seguir amb poc o gens d’interès. “És un peix que es mossega la cua, si no tens drets, no tens interès”, ha apuntat Micó.

Un altre àmbit en què es veu clarament la influència de la campanya és quan es pregunta per la simpatia o proximitat a un partit. L’AR+I ha comparat els resultats de l’enquestapreelectoral amb els de la postelectoral i en aquest cas també Concòrdia “va augmentar el seu número de simpatitzants”. Abans del 2 d’abril, la formació liderada per Cerni Escalé sumava un 6% d’enquestats que diuen sentir simpatia cap a ells. Segons les dades recollides en l’enquesta, elaborada entre el 15 de maig i l’1 de juny, el percentatge s’enfila fins al 19,1%. També DA augmenta, passant d’un 19,7% a uns 24,2%. Liberals, per contra, és l’únic partit que perd simpatia, passant d’un 3% a un 2,4%.

Preguntats sobre el comportament electoral, en el cas dels enquestats andorrans, més de la meitat (54,4%) afirma que canvia de vot segons qui més el convenç. I aquí és on els partits de nova creació és on van arreplegar més suports. Entre el 70 i el 76% dels votants de Concòrdia, Acció i Andorra Endavant van assegurar que canvien de vot en funció de l’elecció, mentre que el PS i DA són els partits amb més electors fidels. “És lògic perquè són els que fa més temps que existeixen”, ha explicat Micó.

Valoració
Quan es tracta de valorar els líders polítics, Xavier Espot es manté com el polític més ben valorat i a “molta distància” de la resta. De fet, un 27,2% dels enquestats andorrans el situa a ell en primer lloc, i també un 26,5% dels no nacionals. El segon lloc, en el cas dels andorrans és per a Cerni Escalé (7,8%), seguit de Carine Montaner (5,9%) i Pere López (2,5%). Pel que fa als no andorrans, els segon lloc és per a Carine Montaner (4%), seguida de Cerni Escalé (2%) i de Pere López (1,4%).

En aquest sentit i lligat a la campanya electoral, Espot és també el candidat que va ser més convincent en els debats. Ho diuen pràcticament el 50% dels enquestats, seguit d’Escalé (22,4%), Carine Montaner (7,4%), Pere López (2,8%), Judith Pallarés (0,6%) i Josep Maria Cabanes (0,5%).

Espot, de fet, va convèncer també el 80,5% d’aquells enquestats que manifesta haver votat DA, però també a percentatges importants de votants d’altres formacions: un 69,6% dels votants d’Acció, i un 55,9% dels votants liberals. També és remarcable el cas de Cerni Escalé, que a més de convèncer el 47,7% dels enquestats que diuen que el van votar, també va ser el líder més convincent per a un 29% dels que afirmen haver votat el PS. Aquest fet és especialment significatiu perquè només un 18,2% dels votants socialdemòcrates afirmen que Pere López va ser el candidat més convincent, i fins i tot un 19% d’aquests aposten per Espot.