Malgrat no agafar-los del tot per sorpresa després que els darrers mesos s’haguessin accelerat notablement les negociacions, els dos partits de l’oposició que no formen part del pacte d’Estat per l’acord d’associació amb la Unió Europea (UE), Concòrdia i Andorra Endavant, van mostrar ahir la seva “preocupació” davant el tancament de les negociacions de l’acord escenificat dimarts a Brussel·les pel vicepresident de la Comissió Europea, Maroš Šefčovič, del secretari d’Estat d’Afers Exteriors, Cooperació Econòmica Internacional i Telecomunicacions –l’equivalent al primer ministre– de San Marino, Luca Beccari, i el cap de Govern, Xavier Espot.
El president del grup parlamentari de Concòrdia, Cerni Escalé, que confia que el cap de Govern “honori el compromís” adoptat en seu parlamentària i li faci arribar la darrera versió actualitzada de l’acord per poder-lo “analitzar amb detall”, va considerar que “és temerari que s’acabi la negociació sense disposar encara dels estudis d’impacte”, i va reiterar que el “més prudent” hauria estat suspendre les converses fins a disposar d’aquests estudis.
I és que per Escalé l’acord, com a mínim tal com s’ha explicat fins ara, “genera molts dubtes”. D’entrada perquè es desconeix l’impacte que pot tenir l’entrada d’empreses europees al Principat, empreses a qui se’ls obriran les portes sense haver encara completat els deures a nivell intern. En aquest sentit, el president del grup parlamentari de Concòrdia, que també va incidir en el desconeixement de l’impacte de l’acord sobre els professionals liberals, va admetre que s’està “atemorit” pels canvis que pugui comportar i per “la desandorranització de les empreses i l’economia del país”.
Així mateix, Escalé va apuntar al risc existent a perdre, a mitjà termini, el sistema de quotes migratòries, ja que està sotmès a un pacte entre les parts, i va apuntar també que l’acord pot comportar una pèrdua de sobirania.
En aquest sentit, Escalé, que va assegurar no entendre el perquè es tanca tan de pressa el que és “l’acord més important assolit per Andorra des de la Constitució”, va recordar que el Principat haurà d’anar incorporant la normativa que es vagi decidint a Brussel·les i que, com s’ha fet amb la negociació de l’acord, només mirar de trobar adaptacions i, en el cas que hi hagi un litigi, aquest serà “dirimit pel Tribunal Europeu de Justícia i això vol dir que passem a ser menys sobirans”.
Des d’Andorra Endavant, a través d’un comunicat, es va assegurar que el grup parlamentari de la formació “es troba en un estat de preocupació i inquietud”, accentuat per les paraules de Šefčovič en el sentit que des del punt de vista de la CE l’acord “és el més complet que la UE té amb un país tercer” i que es tracta “d’un acord ampli i de gran transcendència”.
I és que per la presidenta del grup i d’AE, Carine Montaner, les manifestacions del vicepresident de la CE “no podrien ser més preocupants”, ja que “ser el país tercer més integrat a la UE via un acord d’associació no és, d’entrada, una bona notícia per a nosaltres”. I en aquesta línia, la parlamentària va assegurar que “és un error pensar que tindrem més sobirania que mai”, tal com va defensar el cap de Govern, ja que l’acord comporta “l’acceptació del cabal europeu”.
Pel que fa al referèndum previst per a finals de l’any vinent, els consellers generals d’Andorra Endavant consideren “indispensable” presentar uns “estudis d’impacte exhaustius” per tal d’ajudar la ciutadania a decidir sobre si volen o no un acord d’associació amb la Unió Europea.
En aquesta línia, AE va recordar que ja va prendre la decisió de contractar el gabinet internacional Gide de Brussel·les per realitzar un estudi d’impacte, les conclusions del qual es presentaran públicament durant el primer trimestre de l’any vinent. Precisament, des d’Andorra Endavant s’ha sol·licitat a la secretaria d’Estat d’Afers Europeus una còpia de “tots els documents recents que segellen l’acord”, documentació que considera “indispensable” per poder “actualitzar l’estudi d’impacte que s’ha encomanat”.
“Encara no 24 hores des-prés que s’hagi anunciat la fi de les negociacions no és el moment de matar l’acord, sinó de poder-lo explicar”. Així de contundent es va mostrar ahir el portaveu de l’Executiu, Guillem Casal, interpel·lat en la compareixença posterior al Consell de ministres per les crítiques expressades davant la fi de les negociacions amb la UE.
Casal, que va celebrar que “la negociació ha conclòs salvaguardant les línies vermelles defensades per Andorra”, va insistir que ara és el torn tant del Govern com de la secretaria d’Estat d’Afers Europeus com de les formacions que integren el pacte d’Estat per a l’acord d’associació amb la Unió Europea, d’explicar les bondats d’un acord que permet la participació d’Andorra al mercat interior de la UE alhora que respecta les especificitats del país.
El ministre, que va recordar també que l’acord “és un instrument indispensable” per poder, a través d’acords bilaterals, accedir a mecanismes de prestador de darrera instància, va repassar els grans eixos de l’acord, com són la solució a trenta anys pel tabac, l’encaix del sistema de quotes seguint el model de Liechtenstein, el manteniment dels penals, del monopoli energètic així com les transitòries per a Andorra Telecom i la prestació de serveis financers.