
Primeres reaccions de les formacions polítiques a la manifestació de diumenge passat convocada per AD800. El secretari general de Demòcrates per Andorra (DA), Carles Torralba, va posar en relleu la necessitat de “calibrar la gent que hi havia”, al mateix temps que va lamentar que els “descontents” que van recórrer els carrers d’Andorra no hagin plantejat cap proposta concreta.
Amb aquestes paraules va voler assenyalar que la crida d’AD800 va tenir un seguiment feble i que la mobilització estava composta en gran part pel funcionariat.
Des de la formació també es va exposar que el Govern demòcrata no pot compartir el descontentament expressat pels manifestants. En aquest sentit va remarcar que l’executiu “no ha fet cap retallada” i va criticar que es faci “cert mimetisme amb Espanya”. Així, va defensar que, contràriament al que passa al país veí, al Principat s’augmentarà la despesa social i s’impulsarà l’ajuda a les empreses.
Al mateix temps va exposar que, tot i que tothom té llibertat de convocar manifestacions, el Govern demòcrata “continuarà treballant en el sentit de la responsabilitat” i per aquest motiu es mantindrà ferm en els canvis a la CASS i en els complements dels funcionaris. El secretari general de DA també va argumentar que en l’actual període de crisi i dificultats “descontents ho estem tots”. Tot i així, va afegir que això no vol dir que no s’hagi de lluitar per redreçar la situació.
Quant a la demanda de celebrar referèndums per les qüestions cabdals, Torralba va indicar que DA està obert a parlar-ne. El mateix passa amb la ILP de responsabilitat política, tot i que en aquest cas va afirmar que cal analitzar les responsabilitats, ja que són compartides amb el PS tot i que membres del partit de l’oposició van participar en la manifestació. Torralba també va declarar que si es detecten irregularitats l’obligació és denunciar-les.
Preguntat sobre si les polítiques del Govern no patiran cap canvi després de diumenge, Torralba va indicar que cal conèixer les queixes i propostes dels manifestants i que DA està oberta a discutir.
La primera secretària del Partit Socialdemòcrata (PS), Judith Salazar, que va ser present a la manifestació com alguns dels seus companys de formació, va recordar, en primer lloc, que “no hi vam participar com a partit” i va defensar el dret “lícit de la ciutadania a manifestar-se de manera activa” en relació amb aquelles qüestions que li preocupen. En aquest sentit va recordar que una de les línies que segueix l’actual executiva del PS és afavorir la participació del conjunt dels ciutadans en els diferents temes que s’estan abordant. Salazar va indicar també que “no ens donem per al·ludits” quan s’afirma des de la plataforma que va donar suport a la manifestació que hi ha hagut “una mala gestió política” en determinats àmbits.
El president d’Iniciativa Ciutadana (IC), Guillem Pons, també assistent a la manifestació, va explicar que estaven “satisfets de la participació i de la reacció de la gent”. IC va ser una de les entitats que van donar suport a la iniciativa, juntament amb els dos sindicats majoritaris, USdA i SAT; i els sindicats policials, CFPA i SIPA. Pons va voler matisar ahir que la manifestació no pretenia “culpabilitzar un Govern en concret”, sinó “defensar els drets dels ciutadans”.
Un altre dels presents en la marxa reivindicativa, en aquest cas també a títol particular, va ser l’expresidenta dels Verds d’Andorra Antònia Escoda, que va afirmar que “s’hi havia d’anar per demostrar que hi ha molt gent descontenta amb la situació actual”. Segons va dir Escoda, les reformes en marxa de les pensions públiques i del Codi de relacions laborals estan entre els principals temes pels quals la població s’hauria de preocupar.
La manifestació no tenia, però, el suport dels Verds. El portaveu oficial d’aquesta formació, Juli Fernández, va dir que no se solidaritzaven amb la plataforma perquè AD800 es va crear excloent els polítics, cosa que, segons va dir, es pot qualificar “fins i tot de feixista”.
Manel Montoro: “L’objectiu era demostrar que som capaços d’unir-nos tots, i això s’ha complert”
L’associació convocant de la manifestació de diumenge, AD800, va fer una valoració positiva dels resultats aconseguits amb la marxa per exigir una millor gestió política. El vicepresident i portaveu de l’entitat, Manel Montoro, va indicar que “podem estar satisfets”, ja que es tracta de la primera manifestació d’aquestes característiques que s’ha convocat al país i, per tant, no hi ha encara gaire costum de participar-hi. AD800 considera que entre 700 i 800 persones van prendre part en un moment o altre en el recorregut que va seguir la marxa, que va començar a la plaça Coprínceps i va acabar a la plaça de la Rotonda. Més enllà del nombre de persones, però, Montoro va destacar que l’important era l’heterogeneïtat de les persones que van assistir a la manifestació, “ja que hi havia fins i tot botiguers que havien donat festa als seus empleats perquè es poguessin manifestar”. “L’objectiu era demostrar que som capaços d’unir-nos tots, i això s’ha complert”, va ressaltar el portaveu de l’associació. Montoro va valorar també de manera positiva que entre la ciutadania es comenci a parlar de la responsabilitat política. Precisament una de les línies d’acció que seguirà l’associació passa per la recollida de firmes per tirar endavant una iniciativa legislativa popular sobre la responsabilitat política. També s’advoca per “una major transparència” i perquè es convoquin referèndums per consultar la ciutadania en totes les qüestions que la poden afectar. “La Constitució ja té vint anys i si cal s’hauria de revisar”, va afegir Montoro, que va assenyalar també que “ara li toca moure fitxa al Govern”. La policia va informar ahir que el nombre de manifestants es va situar entre els 500 i els 600.